واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

پیچ چوب و دانستنی های پیچ در صنعت چوب

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۱۵ ب.ظ

پیچ یکی از پرکاربردترین لوازم در صنایع چوب و MDF است. نمونه‌های مختلفی از پیچ چوب در فروشگاه‌های پیچ و فروشگاه ابزار یراق موجود هست و شاید با مشاهده نمونه‌های متنوع از این پیچ ها با سردرگمی مواجه شوید. در این نوشته شما را با مدل‌های مختلف پیچ چوب و تفاوت‌های بین آن‌ها آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

جنس پیچ:

پیچ‌های موجود در بازار معمولاً از جنس فولاد، استنلس استیل، برنج، آلومینیوم، برنز و … هستند. پیچ فولاد مفیدترین و بهترین پیچ برای نجاری و ساخت پروژه‌های خویش ساز هستند. آن‌ها قوی، مقرون به صرفه، در دسترس و در اندازه‌های مختلف موجود است.

پیچ خودکار:

از قدیم این پیچ‌ها را حتماً دیده‌اید. این پیچ را معمولاً برای نصب وسایل بر روی دیوار استفاده می‌کنند و بخش جدا نشدنی از آن، رول‌پلاک است. در واقع این پیچ‌ها کاربردهای مختلفی دارند اما یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از آن، نصب لوازم بر روی دیوار است.
پیچ چوب یا پیچ خودکار در انواع مختلف در بازار موجود است و برای هر یک کارایی خاصی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال برخی از این پیچ‌ها دارای رزوه‌های بزرگ و برخی دارای رزوه‌های ریز هستند. همچنین در قسمت بالای پیچ قسمتی را بدون رزوه باقی می‌گذارند تا در اتصال دو قسمت، تداخل ایجاد نشود و به عبارتی اتصال‌ها به‌خوبی به سمت هم کشیده شوند.

ترمووود

جنس پیچ خودکار معمولاً استنلس استیل (استیل ضد زنگ) هستند و در برخی موارد بار روکش زینک تولید می‌شوند که باعث طلایی شدن پیچ می‌شود. این پیچ‌ها صورت دو سو، چهار سو، ستاره‌ای و سر شش گوش تولید می‌شوند. مدل‌های دو سو کم‌کم جای خود را به پیچ‌های چهارسو یا ستاره‌ای خواهند داد.

در برخی مدل‌های پیچ خودکار که سایز بزرگ هستند، از سری چهار سو استفاده می‌شود اما در برخی موارد مشاهده کرده‌ایم که استاد کارها با همان سر پیچ بند مربوط به پیچ MDF اقدام به بستن پیچ می‌کنند که به‌واسطه کوچک بودن آچار پیچ بند، در زمان بستن با مشکل مواجه خواهند شد و در اثر لغزش آچار بر روی پیچ، سر پیچ خراب خواهد شد. برای حل این مشکل باید به دنبال خرید سری پیچ بند
سایز بزرگ باشید که کمی بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود در ابزار یراق‌ها است.

از زمانی که پیچ‌ها MDF وارد بازار شده‌اند، استفاده از این پیچ‌ها برای ساخت سازه‌های چوبی بسیار کم شده است و فقط در برخی موارد که در ادامه توضیح خواهیم داد، از این پیچ‌ها استفاده می شود. پیچ‌های MDF معمولاً در بازار به رنگ سیاه موجود هستند و اندازه‌های آن از ۱۶ میلی‌متر تا ۱۰۰ میلی‌متر در بازار موجود است. یکی از معایب این پیچ‌ها، شکنندگی در زمان فشار بیش از حد بر روی پیچ است در صورتی که پیچ‌های فولادی بسیار مقاوم‌تر از پیچ‌های MDF موجود در بازار هستند.

پیچ‌های خودکار از نظر نوع رزوه به دو نوع کات و رولد تقسیم می‌شوند. پیچ کات جزو نسل‌های قدیمی هستند و دارای رزوه‌های ریزتر هستند و این رزوه‌ها با قطر پیچ یکسان هستند.
پیچ خودکار رولد که به نام پیچ مدرن هم شناخته می‌شوند، دارای مقاومت بیشتری هستند. در مدل رولد رزوه‌ها پهن‌تر هستند و استحکام بالاتری دارند. گام‌های بالاتر رزوه در این نوع پیچ مقاومت بیشتری را در مقابل کشش و ضربه ایجاد می‌کند.
برخی شرکت‌ها برای محصولات خود از پیچ‌های اختصاصی استفاده می‌کنند و شاید این مدل از پیچ‌ها برای ما کمی ناآشنا باشد. به‌عنوان مثال کرگ جیگ، پیچ‌هایی با سری مربعی شکل تولید می‌کند
که آچار پیچ‌گوشتی آن هم مربع است.

ترمو وود

برای نصب سازه‌های MDF گزینه مناسب و مقرون به‌صرفه، استفاده از پیچ‌های سیاه رنگ موسوم به پیچ ام دی اف است که در اندازه‌های مختلف و در بازار به‌وفور وجود دارند جنس این پیچ‌ها معمولاً از کربن استیل است. آچار پیچ‌گوشتی این سبک از پیچ‌ها هم به‌راحتی در دسترس است. از این پیچ‌ها برای ساخت سازه‌های چوبی که از چوب‌هایی نرم مانند نراد (سفید روسی) ساخته شده‌اند

مناسب است اما اگر برای نسب اتصالات سازه‌هایی از جنس راش از پیچ MDF استفاده کنید، امکان دارد پیچ بشکند و یا به‌اصطلاح عامیانه، بِبُرد.

برای نصب سازه‌های قدرتمند چوبی نیاز به پیچ‌هایی با گام‌های بلندتر و رزوه‌های بلند فولادی دارید که در این موارد بهترین گزینه استفاده از پیچ فولادی است.

اگر به فروشگاه‌های اختصاصی پیچ و مهره سر بزنید، متوجه خواهید شد که پیچ‌های چوب در مدل‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند و انتخاب اینکه کدام گزینه مناسب شماست، بستگی به تجربه و شرایط موجود دارد.

  • ایمان انصاریفر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی