واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

۲۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

انتخاب ماشین عروس در برگزاری تشریفات مجالس عروسی

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰ ق.ظ

ماشین عروس یکی از تشریفات مجالس عروسی بشمار می آید که در برپایی مراسم عروسی امری غیرقابل محسوب میشود. برپایی مراسم عروسی از شیرین ترین خاطرات زندگی هر فرد است و انجام تشریفات مجالس عروسی نیز لازمه برگزاری جشن عروسی میباشد.

درنظر گرفتن اتومبیلی بعنوان ماشین عروس از تشریفات مجالس عروسی که با توجه به بودجه مدنظر گرفته شده و نیز مدل دلخواه انتخاب میشود. اجاره ماشین عروس از جمله رایج ترین گزینه ها در تهیه ماشین عروس میباشد. اجاره ماشین عروس از مراکز تشریفات مجالس عروسی و خدمات عروسی که انواع مختلف اتومبیل های لوکس داخلی و خارجی را برای اجاره به عروس و داماد ها دارا میباشند، تهیه میگردد. این مراکز خدمات عروسی لیستی از انواع اتومبیل ها دارند که بسته مدل و نوع اتومبیل هزینه اجاره آنان نیز متفاوت است. از اتومبیل های مدرن و کلاسیک گرفته تا انواع نیمه لوکس و لوکس.

تشریفات مجالس در تهران

امروزه در تشریفات مجالس عروسی از اتومبیل های لوکس و نیمه لوکس و برخی نیز اتومبیل های کلاسیک بعنوان ماشین عروس استفاده میکنند. برای زوج هایی که بودجه محدودی در اختیار دارند توصیه میشود از اتومبیل های ایرانی و یا کلاسیک بعنوان ماشین عروس خود انتخاب کنند که با گل آرایی آن بسیار شیک میشود و اجاره آن هزینه مناسبی نیز دارد.

  • ایمان انصاریفر

نکات خدمات مجالس عروسی

دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶ ب.ظ

برپایی یک جشن عروسی باشکوه با امکاناتی مناسب و بهره گیری از خدمات مجالس عروسی جهت پذیرایی از میهمانان از جمله آمال ارزوهای هر جوانی در آغاز زندگی مشترک است. اما برپایی مراسم عروسی باشکوه با یک مراسم عروسی پرهزینه دو بحث متفاوت است چراکه لزوما” مراسمی باشکوه تلقی نمیشود که با صرف مخارج هنگفت و هزینه های گزاف برگزار شده باشد، برگزاری یک مراسم خوب با امکانات معمول یک جشن عروسی و پذیرایی مناسب لزوما” مراسم باشکوهی خواهد بود.

خدمات مجالس در تهران

در تعیین هزینه های خدمات مجالس عروسی معیارها و مشخصه های بسیاری وجود دارد. بعنوان مثال بهره مندی از خدمات مجالس عروسی در مناطق شمالی شهر به جهت قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی گران قیمت، هزینه های بسیاری را صرف خرید زمین و تجهیزات کرده اند و هزینه های شهرداری و مالیات بیشتری نیز متحمل میشوند به این جهت است که برپایی مراسم عروسی و بهره گیری از خدمات مجالس عروسی در این مناطق هزینه های بالا و در حتی مخارج گزافی را میطلبد و ازاین سو نمیتوان گفت که برگزاری مراسم عروسی در این مجموعه خدمات مجالس عروسی به جهت مخارج و هزینه های بالای آن غیرمنصفانه است چراکه این بالا بودن هزینه ها به جهت شرایط و امکانات منطقه ای و محیطی مجموعه خدمات مجالس عروسی است.

خدمات عروسی در تهران

با وجود اینکه اتحادیه ای برای صنف تشریفات و خدمات مجالس عروسی وجود دارد که عرفی را برای قیمت ها و خدمات ارائه شده خدمات مجالس عروسی و تشریفات مجالس عروسی تعیین کرده اند اما بااین وجو این موضوع را نمیتوانیم کتمان کنیم که برخی خدمات مجالس عروسی هزینه های بیش از عرف دریافت میکنند و جانب انصاف را رعایت نمیکنند. متاسفانه این دسته تالارها و تشریفات مجالس عروسی نسبت به قیمت های تعیین شده از جانب اتحادیه بی توجه بوده و خود قیمت هایی را برای خدمات مجالس عروسی که ارائه میدهند تعیین میکنند. درصورتیکه خدمات مجالس عروسی این گروه تالار ها امکانات بیشتری را نسبت عرف و سایر تالارها شامل شده باشد تاحدودی میتوان افزایش قیمت آنها را منصفانه دانست اما در صورتیکه خدمات و امکانات ارائه شده از کلیه مجموعه های خدمات مجالس عروسی یکسان باشد بسیار غیرمنصفانه و خلاف شرع است که هزینه های بیشتری را از مشتریان دریافت کنند.

خدمات عروسی در تهران

  • ایمان انصاریفر

درباره تار یحیی (1876-1932 ه.ق)

يكشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱ ب.ظ

در ایام قدیم نسلی از ساز سازان سنتی در ایران به وجود آمدند، که در کارشان مهارت زیادی پیدا کردند و به مرحله ی استادی رسیدند. در همین زمان در خانواده ای هنرمند در جلفای اصفهان کودکی پا به عرصه وجود میگذارد که نام آوانس آبکاریان را برایش انتخاب و بعدها معروف به ( یحیی تار ساز ) شهرت زائد الوصفی کسب کرده به گونه ای که هر کس تاری داشته باشد، حتی دورترین روستاها آن را منسوب به یحیی می داند و افتخار می کند گویی تار با نام یحیی عجین شده و از هم جدا شدنی نیستند. پدر و عموی یحیی که به ترتیب خاچیک و هامبارسون نام داشتند از هنرمندان این رشته بودند و یحیی از زمان کودکی با تار و سایر وسایل موسیقی آشنا می شود و با آنها انس می گیرد، خصوصا” با شکل تار که اثری نیکو در او به جای می گذارد . هنگامی که صدای زیبای تار را می شنود شیفتگی و علاقه ای وافر بدان پیدا می کند و تصمیم می گیرد که کار پدر و عمویش را ادامه دهد.بزرگتر که می شود به پدرش در ساختن تار و سه تار کمک می کند.در قدیم روال کار چنین بوده که پدر یا عمو کارش را به پسر یا برادرزاده اش می آموخته، چون در آن زمان هنر و حرفه در خانواده موروثی بوده و یحیی هم بر همین منوال شاگردپدرش بوده است،به علت نبوغ ذاتی ای که داشته به زیبایی کار استادان دیگر هم توجه خاصی پیدا می کند و شیفته ی کار استاد فرج الله استاد یگانه و بی نظیر می شود پا را از دایره ی کار پدر و عمویش فراتر می گذارد و اندازه و الگوی استاد فرج الله را اختیار می کند و با کمی تصرف توانسته به ساز تار ، زیبایی خاص و قابل توجهی بدهد و صدادهی آن را به اعلا درجه برساند که تا کنون هیچ سازنده ای نتوانسته به آن مقام برسد . و این می رساند که او در این راه بسیار جست و جو کرده تا به آنچه مورد نظرش بوده ، دست یافته است .اگر تار یحیی را در سطحی صاف قرار دهیم خواهیم دید که تار یحیی از نظر زیبایی در بین تارهای ممتاز است .

آموزشگاه موسیقی

مشخصه خوش خوانی و خوش دستی تار یحیی به چند عامل مهم بستگی دارد: طرز ساخت کاسه، نصب دسته به کاسه ، عمل آوردن رو دسته ، اندازه های دقیق نسبت کاسه به دسته، تناسب کاسه ی بزرگ و کاسه کوچک (نقاره) ، نفیر داخل کاسه ، تراش داخل کاسه تناسب داخلی حجم کاسه ی بزرگ و کاسه کوچک و… مهمتراز اینها خرکی را که برای اولین بار روی تار قرارمیداد و آن را امتحان می کرد اگر از نظر صدادهی مطلوب واقع می شد دیگر عوض نمی کرد و این خرک را همیشه روی تار نگاه می داشت ، در صورت تغییر دادن صدا دهی تار کم می شود و از خوش خوانی می افتد . توصیه نگارنده این است که روی خرک تار خود را امضاء و علامت گذاری کنید زیرا عوض کردن آن به وسیله نا اهلان اختمال حتمی دارد. تار های یحیی به علت مرغوبیت ، خریداران فراوانی داشته است به یاد دارم در سال ۱۳۱۲ تار یحیی ۴۰ تومان و تار سایر استادان ۱۴ تا ۱۵ تومان بود و تار های معمولی ۳ تا ۵ تومان خریداری می شد . بدین لحاظ کار او را تقلید و به نام او می فروختند. بنابراین تصمیم می گیرد مهری بسازد و کارهایش را مهر کند . تا آن زمان کسی کار را مهر می زد. یحیی مهر بیضی شکل کوچکی می سازد و کلمه یحیی را روی آن حک می کند و به درون کاسه بزرگ می زند. اما از خدا بی خبران این مهر را تقلید می کنند و او دوباره در صدد برمی آید که مهر دیگری بسازد ، مهری می سازد دایره شکل ونام یحیی را به تاریخ ۱۳۲۵ (هجری قمری) با فشار روی بیخ دسته تار می زند . که البته آن را هم تقلید می کنند . یحیی با این امر مبارزه می کند و مهر بیضی شکل کوچکی می سازد و آن را روی کاغذی می زند و تاریخ ساخت و محل ساخت را می نویسد و در زیر سیم گیر می چسباند و سیم گیر را در جای خود وصل می کند و مهر مخفی دیگری که همین مهر زیر سیم گیر باشد ، روی کاغذی می زند و آن را زیر استخوان سرپنجه می چسباند. اگر تار یحیی دست نخورده باشد ، این مهر زیر استخوان سر پنجه وجود دارد. اگر تاری این سه مهر را داشته باشد خصوصا” مهر زیر استخوان سر پنجه ، محققا” ساخته یحیی است.

گفتیم که سازندگان قدیم کارشان را مهر نمی زدند ، بعد از یحیی این کار ترویج می شود شگرد کار یحیی برای ساخت تار این بود که برای بالا بردن کیفیت کارش از بهترین چوب ها و بهترین مصالح استفاده می کرد . ذکر این نکته قابل اهمیت است که یحیی بیشتر تار هایش را در اصفهان ساخته است ، معمولا” این تار ها رنگ روشن و خال های سفیدی در پهلو های کاسه دارند و به همین دلیل این که چوب توت جوان استفاده شده ، صدایشان زنگ دارد و زیر خوان است وی مدتی به قزوین نزد خواهرش می رود و تارهایی که در آنجا ساخته به خاطر مرغوبیت چوب قزوین هم از نظر رنگ و هم از نظر صدا دهی خوب در آمده است.

یحیی چپ دست بوده ومعمولا افراد چپ دست در کارشان مهارت زیادی پیدا می کنند. زمانی که یحیی در قزوین کار می کرده ، دو عدد تار یکی کاسه بزرگ و دیگری که اندازه های آن با تارهای معمولی فرق بسیار دارد . برای خواهرش می سازد و داخل تار بزرگ را با خط خود و با مدادکپیه بنفش به زبان ارمنی می نویسد و به خواهرش هدیه می کند . متاسفانه تاریخ در آن قید نشده است . این دو عدد تار در سال ۱۳۶۲ از خواهر زاده یحیی خریداری می شود و خریدار ، آن را برای تعمیر نزد من آورد و همان سه مهری را که قبلا” ذکر شد دارا بود. در حال حاضر (تار یحیی ) در بین علاقمندان تا مرز ۲۰۰ میلیون تومان نیز طرفدار داشته است.

نکته:امروزه حتی در میان سازندگان ساز یا فروشندگان ساز کم هستند افرادی که واقعا” بدانند که صدای یک تار چگونه باید باشد و هرگز به طور یقین نمی توان دانست که آیا فلان تار بد است یا نه، زیرا تنها کافی است که پوست بد قرا گیرد تا بهترین ساز تمام کیفیت خود را از دست بدهد. در بعضی از موارد ، یک سوهان کشی صحیح روی لبه ی کاسه یا روی دسته ی تار ، کافی است تا عیوب بزرگ را رفع کند ، و یا برعکس ، به ترتیبی غیر قابل مرمت صدای آن را ضایع کند . متداولترین معیار ، قدرت و زنگ است. اما برای قضاوت در باب کیفیت یک تار ، باید نواختن آن را هم به خوبی دانست.(دو اصل مهم متحول شدن تار ، پوست و خرک است).

آموزشگاه موسیقی تار

  • ایمان انصاریفر

اساتید نوازنده تار (فرهنگ شریف)

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۵۴ ق.ظ

به سال ۱۳۱۲ در شهر همیشه سبز و خرم آمل ، دیده به جهان گشود . دوساله بود که با پدر و مادرش به تهران آمد . از همان دوران کودکی به موسیقی گرایش زیادی داشت به طوری که وقتی پدرش یکبار با تار قطعاتی را می زد ، او به ذهن می سپرد و همان قطعات را می نواخت و همیشه دور از چشم پدر به ساز او دستبرد می زد یک روز که پدرش در منزل نبود و او قطعاتی را می نواخت پدرش وارد شد و وقتی ذوق و استعداد او را مشاهده کرد ، وی را تشویق کرد و به کلاس استاد علی اکبر خان شهنازی برد و او در آنجا تحت تعلیم استاد قرار گرفت و ردیفهای موسیقی ایرانی را به خوبی فرا گرفت و چون عبدالحسین شهنازی برادر استاد علی اکبر شهنازی که او نیز پنجه یی شیرین داشت و در نواختن تار از پدر خود آقا حسینقلی بهره ها برده بود با پدر او دوستی داشت و به منزل آنها آمد و شد می کرد ، لذا او فرصت را غنیمت شمرده و از محضر عبدالحسین خان هم کسب فیض میکرد به طوری که خود فرهنگ شریف معتقد است تحت تاثیر ساز عبدالحسین خان است و از سبک او الهام گرفته است . فرهنگ شریف ، اولین بار که در رادیو برنامه اجرا کرد ، محصل سال سوم دبیرستان دارالفنون بود و مدت یک ربع ساعت سلو اجرا می کرد ؛ آن موقع فرستنده رادیو در جاده قدیم شمیران بود و ممتحنین آن استاد صبا و استاد محجوبی بودند .
فرهنگ شریف ، در کنسرتی که استاد مهدی خالدی هم در جمع مدعوین بود ، پس از پایان کنسرت ، توسط ایشان به رادیو دعوت می شود و با آن همکاری می کند و هنرمندانی نظیر : اکبر گلپایگانی و محمود محمودی خوانساری اولین بار با فرهنگ شریف همکاریشان را در رادیو آغاز می کنند .فرهنگ شریف یکی از تکنوازان به نام برنامه ” گلها ” بود و پنجه یی شیرین و سحر آمیز دارد . تاکنون چند آهنگ ساخته که از میان آنها بیشتر به ” گل گریه ” علاقمند است که با صدای اکبر گلپایگانی است .

آموزشگاه موسیقی

  • ایمان انصاریفر

عروس و دامادها برای اینکه به قول معروف مراسم عروسیشان آبرومندانه برگزار شود و مهمانان با خاطره‌‌ای خوش مجلس را ترک کنند، زحمات زیادی می‌کشند و خون دل‌ها می‌خورند. یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند انتخاب مکانی با امکانات متناسب با بودجه‌شان کار خیلی راحتی نیست. همه دوست دارند انتخابی داشته باشند که جای هیچ گونه حرف و حدیثی را برای مهمانان باقی نگذارد. در ادامه نکاتی را که به شما کمک می‌کند چگونه بهترین باغ عروسی و تشریفات مجالس عروسی راپیدا کنید برایتان آورده‌ایم.

نکات مهم در انتخاب باغ عروسی و تشریفات مجالس عروسی

مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، موقعیت تالار و باغ و دسترسی به آن است. باید به این فکر کنید که مهمانان شما چگونه به این مکان خواهند آمد. گذاشتن کروکی در کارت عروسی کار آنها را تسهیل می‌کند.

نزدیکی این مکان به آتلیه عکاسی و آرایشگاه عروس خود از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. نباید هر کدام از اینها مخصوصاً در کلان شهر شلوغ و پرترافیکی مثل تهران در یک سر شهر باشند، وگرنه شما را در روز عروسی به دردسر خواهند انداخت.

سالن و تالاری را برای خود انتخاب کنید که سقف آن کوتاه نباشد. با انتخاب باغ این مشکل را نخواهید داشت.

با سخت‌گیری به مدیر سالن درباره مسائل بهداشتی از تمیز بودن روکش میزها و صندلی‌ها و تمیز بودن سالن و باغ و سرویس‌های بهداشتی در روز برگزاری مراسم مطمئن خواهید بود.

تعداد مهمانان شما بسیار در انتخاب تالار عروسی یا باغ تأثیرگذار خواهد بود. اگر سالن شما برای تعداد مهمانانتان بزرگ باشد، مهمانان در کل سالن پخش می‌شوند که صورت خوشی ندارد و دوم اینکه حتماً هزینه یک سالن بزرگ را پرداخت کرده‌اید، در صورتی که می‌توانستید این کار را نکنید و این هزینه اضافه را نپردازید.

خدمات مجالس در تهران

امکانات دیگری که این سالن و تالار یا باغ باید داشته باشد، رختکن لباس برای خانم‌ها و اتاق بازی برای بچه‌ها است.

اینکه از قبل به جای پارک ماشین مهمانان فکر کرده باشید، آنها را خوشحال خواهد کرد.

هزینه‌های تالار عروسی و باغ شامل ورودی، پذیرایی و شام، گروه موسیقی، تزئینات و گل‌آرایی و خدمات دیگر و همچنین مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. این موارد را در زمان اجاره مکان مناسب مد نظر داشته باشید.

تالار و باغ‌های عروسی میزی جداگانه برای شام عروس و داماد دارند که آن را با انواع گل‌ها و گاهی شمع تزئین می‌کنند. برخی از تالارها و خدمات مجالس هزینه این میز را به صورت جدا می‌گیرند و برخی نیز آن را به عنوان هدیه به عروس و داماد تقدیم می‌کنند.

یکی از کارهایی که بهتر است حتی با وجود سرشلوغی انجام دهید، این است که روز قبل از مراسم به محل برگزاری مراسم خود سری بزنید و از مرتب بودن همه چیز اطمینان کسب کنید.

پیش از مراسم یکی دیگر از کارهایی که باید بکنید این است که کیفیت غذا و پذیرایی را تست کنید. شاید بهتر باشد یک شب سرزده به تالار یا باغ خود بروید و نحوه مدیریت و مهمانداری آنها را از نزدیک ببینید.

اگر سرو غذا با تالار و باغ است، باید به مواد اولیه آن توجه کنید. کیفیت غذا و پذیرایی از مسائلی است که بسیار در جلب رضایت مهمانان تأثیرگذار است. به جای اینکه چند نوع غذا انتخاب کنید، بهتر است یک نوع یا دو نوع غذا انتخاب کنید، ولی مطمئن باشید که کیفیت آنها خوب است.

خدمات عروسی در تهران

جایی را برای خود انتخاب کنید که رفتار کارکنان آنجا محترمانه باشد و سر و وضع مرتب داشته باشند.

میوه و شیرینی و دسر نیز باید انتخاب کنید. برای دردسر کمتر تهیه آنها را به عهده تالار یا باغ بگذارید، ولی بر روی آن نظارت لازم را داشته باشید. می‌توانید بپرسید شیرینی را از کجا تهیه می‌کنند و از تازگی آن مطمئن شوید. تنوع میوه‌ها متناسب با فصل نیز جلوه خوبی به میزهای پذیرایی می‌دهد.

این مسئله بسیار مهم است که مدیریت همه مواردی که در این مقاله ذکر شده با شماست ولی اگر بخواهید می توانید با انتخاب تشریفات عروسی با تجربه با کادری مجرب از همه این مسئولیت ها آسوده باشید خدمات مجالس تمام کارهای ضروری مراسم مانند دیزاین، شمع آرایی، گل آرایی، موزیک، سفره عقد، نورپردازی و پذیرایی و … را به بهترین شکل برای شما انجام خواهد داد تشریفات ملل با سالها تجربه و تخصص در امر تشریفات عروسی، همایش ها، سمینارها، جشن نامزدی و تولد بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت در کنار مناسب ترین قیمت به شما ارائه خواهد داد.

سالن عروسی در تهران

  • ایمان انصاریفر

چگونه به تمرین موسیقی بپردازیم

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۲۸ ب.ظ

یک جلسه تمرین در چه صورتی می تواند موثر باشد؟

بایستی به گونه ای باشد که اولاً در آن تمرکز وجود داشته باشد، دوم اینکه هدفمند باشد و نکته سوم اینکه وقت مناسبی داشته باشد. نوازنده باید بتواند تمرکز کند و حواس خود را جمع نوازندگی کند، کنترل بدنش را داشته باشد (طرز نشستن، طرز ساز دست گرفتن، فرم انگشت گذاری). برای ایجاد تمرکز بایستی مدیتیشن کند و به وسیله خود هیپنوتیزم ذهن خود را در هنگام تمرین متمرکز نماید. یک سری اتودهای کوچکی هستند که نوازنده در ابتدا جهت دست گرمی میتواند انجام دهد ولی به استراحت بین تمرینها نیز بایستی توجه شود. یعنی پس از ۱۰ دقیقه اتود زدن ۲ دقیقه استراحت داشته باشیم. استراحت در موسیقی به گونه ای است که دست ها به صورت آویزان قرار می گیرد تا خون کاملا جریان پیدا کند. نوازنده برای موفق شدن باید ورزش کند تا همیشه بدنی آماده داشته باشد و دچار دردهای مزمن ستون فقرات و مفاصل نگردد.

میزان های یک قطعه را چگونه می شود تمرین کرد؟

نظریه های زیادی در دنیا برای این کار داده شده است؛ ولی به اعتقاد من اگر نوازنده بخواهد در میزان دوم مشکلش را حل نماید (به شرطی که تکنیک خاصی نداشته باشد، مثل یک پاساژ که باید جداگانه تمرین شود)، بایستی از میزان اول دوباره تمرین را تکرار کرد وبرای میزان سوم نیز میزان اول، دوم و سوم را تمرین نماییم. چنانچه در میزان دوم اشکالی وجود داشته باشد مجوز رفتن به میزان سوم را به خود ندهیم؛ زیرا در این صورت به شکل یک دید کلی به قطعه نگاه خواهد شد و در کل یک قطعه اجرا می شود ولی در جزئیات آن اشکال وجود دارد.

آموزشگاه موسیقی

عوامل گرفتن سرعت در نوازنده چیست و قطعات سرعتی را چگونه باید تمرین کرد؟

قبل از هر چیز این را بگویم که یک نوازنده خوب حتما نوازنده ای نیست که سرعتش زیاد باشد. ۷ عامل نشان دهنده توانایی یک نوازنده می باشد که یکی از آنها سرعت است. از عوامل بالا بردن سرعت در نوازنده در درجه اول ورزش می باشد. بایستی بدن سالمی داشته باشد و هیچ گونه اعتیادی به مواد مخدر و سیگار نداشته باشد. دارای تغذیه و خواب مناسبی باشد. حرکات ورزشی را فقط در حد آمادگی و قوی کردن عضلات انجام دهد و از فشار آوردن بیش از حد بپرهیزد. بعد نوبت به تمرین موسیقی می رسد مانند زدن اتودها و گامها به این صورت که از سرعت کم به زیاد و هر روز تمرین شود. در جلسات تمرین بخشی را به تمرینات سرعتی اختصاص دهیم؛ زیرا سرعت به آرامی اتفاق می افتد و در طول سالها نوازندگی یک نوازنده سرعتی خواهد شد.

آیا اتود و قطعه را می توان با هم تمرین کرد؟

معمولا برنامه مناسب تمرین موسیقی برنامه ای است که چندین اتود و چندین قطعه را با هم در طول روز انجام داد، ولی استراحت ۲ الی ۵ دقیقه بین آنها را رعایت کرد. اگر شما یک قطعه را تمرین کنید تکنیک شما رشد سرطانی پیدا می کند از یک جهت قوی می شود و از جهات دیگر فراموش خواهد شد. تمرین خوب تمرینی است که در بر گیرنده تمامی تکنیک هایی باشد که نوازنده در آن سطح به آن نیاز دارد؛ شامل پاساژ، گام، اتود و …. اگر نوازنده در سطح عالی و ممتاز باشد، به اعتقاد بنده بایستی پس از تمرینات خشک موسیقی همه چیز را فراموش کرده و ذهن را آزاد بگذارد و حداقل یک ساعت بداهه نوازی کند تا اینکه این تمرینات و اتودها باعث انجماد ذهن و رشد نکردن قوه خلاقیت او نشود. آزمون و خطاها به اندازه اتودها در نوازندگی مهم هستند. نوازندگانی که ساز آنها لهجه خاص خودشان را دارد کسانی هستند که اهل آزمون و خطا بوده و با سازشان زیاد پرواز کرده اند و کم کم شخصیت خود را پیدا نموده اند.

آموزشگاه موسیقی تار

  • ایمان انصاریفر

ردیف چیست؟

دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۴ ب.ظ

ردیف یا ردیف موسیقی یا ردیف دستگاهی ایران تنها یک نوع چیدمان یا روایت است که برای موسیقی ایران استفاده میشود.

این چیدمان به ترتیب گوشه ها پست سر هم اشاره دارد که در هر دستگاهی رعایت میشود.

یک ردیف شامل تمام هفت دستگاه و شش آواز میباشد.

ردیف را میتوان به نوعی روایت خواند. برای مثال یکی از معروف ترین ردیف های سازی ردیف میرزا عبدالله است که توسط اون چیده و روایت شده است و میتوان آن را روایت میرزا عبدالله از موسیقی ایران برای ساز تار و سه تار دانست.

ولی این بدان معنی نیست که این ردیف توسط او و یک شبه به وجود آمده، ممکن است گوشه هایی از او بوده که خود حتی نامی نبرده ولی او تنها انتقال دهنده و راوی این گوشه ها است که از گذشته ی دور و نزدیک به دست او رسیده است.

در مورد دیگر ردیف ها نیز این امر صدق میکند. بیشتر ردیف ها گوشه هایی مانند هم دارند که تنها در نحوه بیانشان اختلاف وجود دارد و هر استادی با سلیقه خود شروع، اوج و فرود را برای گوشه ها و دستگاه ها تنظیم کرده و یا اصلا به صورت مستقیم نقل کرده است.

در زیر با چند ردیف معروف در موسیقی ایران آشنا میشویم:

ردیف میرزاعبدالله (در ابتدا برای تار و سه تار)
ردیف آوازی عبدالله دوامی
ردیف موسی معروفی ( شامل گردآوری ردیف های دیگر و شامل بیشترین تعداد گوشه)
ردیف آوازی محمود کریمی
ردیف آوازی شجریان
ردیف نی حسن کسایی
ردیف سنتور ابولحسن صبا
ردیف آقاحسینقلی (به‌روایت علی‌اکبرخان شهنازی)
ردیف سه تار سعید هرمزی

لازم به ذکر است که بنا بر یادداشت های تاریخی موسیقی قبل از دوره ی قاجار به صورت ردیفی و دستگاهی نبوده است بلکه به صورت مقامی بوده است و در دوره ی قاجار اساتیدی مانند میرزاعبدالله مقام های مانند هم را گرده آوری کرده و پست سر هم نهاده و نام ردیف بر آن نهاده است. تعدادی از نام های گوشه ها بر اساس نام مقام است. برای مثال گوشه راست در دستگاه راست پنجگاه که در گذشته مقام راست نامیده میشده است.

نکته قابل توجه این است که ردیف چیدمان دستگاه ها نمی باشد زیراکه هر ردیفی تمام دستگاه ها را شامل میشود.

آموزشگاه موسیقی

  • ایمان انصاریفر

جزیره هندورابی و جاذبه هایش

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸ ب.ظ

شطرنج : شطرنج بزرگ و زیبایی که هم می تواند زمینه زیبای عکستان باشد هم برای دوستداران این ورزش جذابیت خاصی دارد… زیرا به دلیل داشتن مهره های بزرگ و زیبا چشم هر گردشگری را خیره می نماید.

جزیره هندورابی - قیمت تور کیش - گشت نوید

 

جزیره هندورابیگشت نوید

دنیای ایگوانا : یکی از جذابیت های منحصربه فرد جزیره هندورابی، دنیای ایگواناست. ایگوانا یک جنس از مارمولک هاست که زیستگاه آن نواحی استوایی مرکزی و جنوبی قاره آمریکا و حوزه دریای کارائیب است.
این حیوان بسیار حساس بوده و نگهداری از آن در شرایط آب و هوایی جزیره فقط با نیروی متخصص امکان پذیر است. این حیوانات شگفت انگیز یکی از جاذبه های دیدنی جزیره هنورابی محسوب می شوند.

جزیره هندورابی

جزیره هندورابی

زیباترین مناطق ایران

  • ایمان انصاریفر

نحوه ی گرفتن سه تار در دست؟

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱ ب.ظ

روش نشستن

۱- هنرجوی مبتدی برای تمرینات می تواند از صندلی نیز استفاده کند .
۲- به هنگام نشستن بر روی صندلی ، از تکیه دادن پرهیز شود وحتما ً تقریباً از وسط صندلی استفاده شود .
۳- برای راحتی بیشتر میتوان پای راست را بر روی پای چپ قرار داد.
۴- تمرکز در جهت آرامش فیزیکی بدن وجلوگیری از هرگونه انقباض ، گرفتگی وسفت شدن عضلات بدن از مواردی است که در کلیه مراحل تمرینات به صورت خیلی جدی باید به آن توجه کرد .

 

شیوه قرار دادن سه تار

۱- قرار گرفتن قوس کاسه سه تار بر روی پای راست به طوری که صفحه سه تار کاملاً عمود بر ران پا باشد.

۲- شیب دسته سه تار به گونه ای باشد که با خط افق زاویه ۳۰ درجه بسازد.بر خلاف تار ، وزن دسته سه تار بر روی دست چپ تحمل می شود از این رو مناسب تر است که هنرجویان از سه تار هایی استفاده نمایند که وزن دسته آنها سنگین نباشد. هنرجویان توجه نمایند که بالا بردن بیش از حد لازم دسته سه تار باعث بروز خستگی در دست چپ خواهد شد.

۳- دست راست به حالت شل و بدون انقباض به گونه ای روی کاسه سه تار تکیه کند که پائین ساعد از بالای سیم گیر و روی کاسه عبور نماید و بند مچ ( محل اتصال کف دست به ساعد ) تقریباً بالای خرک قرار گیرد. دقت شود در این حالت مچ هیچگونه شکستگی نداشته و کاملاً صاف باشد . وزن دست (کتف ، بازو، ساعد) کاملاً روی کاسه قرار گرفته باشد.

۴- کف دست کاملاً به طرف صفحه سه تار قرار داشته باشد.

۵- انگشت شست کاملاً صاف بر روی صفحه قرار گیرد به طوریکه هیچگونه تماس با سیم چهارم نداشته باشد.

۶- نوک انگشتان سوم و چهارم به حالت عمود و بدون فشار روی صفحه قرار گیرد .

۷- انگشتان اول و دوم به حالت کاملاً آزاد در فضا قرار بگیرند.

آموزشگاه موسیقی

روش مضراب زدن برای سه تار

پس از قرار گرفتن دست راست روی کاسه و قرار گرفتن انگشتان به نحوی که در قبل گفته شد ، به وجود آوردن آرامش و جلوگیری از هر گونه انقباض دردست راست ( کتف ، بازو و ساعد ) از نکات اولیه مضراب زدن می باشد.
.برخلاف آنچه که هنرجویان میِپندارند ، هیچگونه نیرو یا فشاری برای عمل مضراب زدن نباید اعمال شود (زیرا در این صورت نوازنده ای که یک ساعت سه تار مینوازد باید با خستگی عضلات مواجه شود که در واقع این طور نیست.)
اعمال هر گونه نیروی زائد و فشار در حین مضراب زدن ، نه تنها باعث سفتی دست راست خواهد شد ( در بخش آموزش دست چپ خواهید دید که انقباض دست راست باعث سفتی دست چپ نیز خواهد شد ) ، بلکه اثر منفی در صدا دهی ساز نیز خواهد داشت.
تنها شیوه صحیح مضراب زدن استفاده از سنگینی و وزن انگشت اول ( سبابه ) میباشد. برای رسیدن به این مهم رعایت نکات ذیل ضروری است.

برخلاف آنچه هنرجویان می پندارند ، صدای قوی در سه تار ، ارتباطی با محکم زدن مضراب ندارد.ریشه به وجود آمدن صدای حجیم ، در انتقال صحیح نیروی وزن انگشت به وسیله ناخن بر روی سیمها میباشد. واضح است که با ارتفاع کم انگشت ، به هیچ وجه نیرویی به وجود نخواهد آمد و صداها پوک خواهند شد. هنرجویان باید دقت نمایند که از مضراب زدن با ارتفاع کم اکیداً خودداری کنند. تاثیر تمرکز بر روی نحوه انتقال نیروی انگشت به وسیله ناخن بر روی سیمها ، از نکات بسیار مهم در عمل مضراب زدن میباشد و هنر آموزان باید به صورت مدام این امر مهم را به هنرجویان تذکر دهند.

 

تکنیکهای دست چپ

برای رسیدن به بهترین نتیجه در نوازندگی تار وسه تار ، رعایت موارد ذیل در تکنیک دست چپ ، مهمترین نقش را ایفا میکنند. قبل از هر چیز توضیح چند مورد ضروری می باشد.
الف – با استقرار صحیح کاسه تار روی پا، وزن دسته تار به هیچ وجه روی دست چپ نوازنده نخواهد بود (در صورت رعایت توازن در ساخت تار) اما در سه تار وزن دسته روی دست چپ نوازنده میباشد.
ب – نحوه گرفتن ساز به گونه ای باید باشد که پرده ها ، فقط از پشت دسته قابل رویت باشند .
ج – در ابتدا هنرجو حتی الامکان در حین کنترل هر دو دست نگاه به روبرو داشته باشد.
د – دست چپ در آرامش کامل باشد که این امر رابطه مستقیم با راحتی دست راست خواهد داشت .

دست چپ به گونه ای باید دسته ساز را بگیرد که ساعد و بازو به هیچ وجه حالت چسبیده به بدن نداشته باشند. به این معنی که ساعد ، مچ و کف دست همگی در یک راستا و بازو جدا از تنه نوازنده ولی در امتداد آن قرار داشته باشند.

دسته ساز بر روی قسمت سفت انتهای انگشت اول باید قرارگیرد برای جلوگیری از لغزش و سر خوردن دسته ساز بر روی بند سوم انگشت اول ، دست باید به گونه ای قرار گیرد که کمی شیب رو به بالا داشته باشد.باید توجه داشت که در این حالت انگشت اول باید کاملاً آزاد باشد و دسته به هیچ وجه نباید روی بند سوم انگشت اول تکیه کند زیرا در این صورت از طول مفید انگشت اول کاسته خواهد شد که نه تنها انگشت گذاری برای انگشت اول راحت نخواهد بود بلکه در حرکت انگشتان دوم و سوم نیز اثر نامطلوب ایجاد خواهد شد.

به هنگام انگشت گذاری انگشت اول هر سه بند انگشت اول کاملاً خم شده و نرمی نوک انگشت اول پشت پرده قرار میگیرد . باید توجه شود که انگشت به هیچ وجه روی پرده نرود زیرا در اینصورت صدا خفه و نامطلوب خواهد بود. در این حالت از حرکت انگشتان دوم و سوم به زیر دسته باید جداً پرهیز شود که این خود نشانه فشار زائد دست چپ میباشد. در این حالت انگشتان دوم و سوم با فاصله روی سیم مربوطه قرار بگیرند.

شست دست چپ همیشه از این قوانین پیروی میکند .

الف – هر جا که انگشت اول قرار بگیرد ، شست نیز صاف پشت همان پرده قرار می گیرد. (به طور طبیعی شست بالای انگشت اول قرار داد)
ب – قوس داشتن شست نشان از فشار زائد روی دسته ساز است که در آینده موجب کندی در حرکت دست چپ خواهد شد .
ج – بین انتهای شست و محل قرار گرفتن دسته ساز روی دست ، وجود کمی فاصله برای آزاد بودن دست ضروری است زیرا در این صورت حرکت روانتر صورت می گیرد.
د – به هنگام حرکت دست در امتداد دسته ، شست همیشه باید به موازات انگشت اول روی دسته ساز سر بخورد.

روش انگشت گذاری برای انگشتان دوم و سوم :

به هنگام انگشت گذاری انگشت دوم ، انگشت اول و به هنگام انگشت گذاری انگشت سوم ، انگشت اول و دوم ، حتماً باید در محل استقرار خود ثابت بوده و به هیچ وجه از روی پرده های مربوطه بلند نشوند ( مگر دستوری این قانون را نقض کند.) عادت به این تکنیک نقش بسیار مهمی در توانمندی دست چپ ایفا می کند.لازم به یاد آوری است که خم شدن بند انگشتان و قرار گرفتن نرمی نوک انگشتان در پشت پرده ها ، همانند تکنیک انگشت گذاری انگشت اول ، برای انگشتان دوم و سوم نیز صدق می کند.در این نوع انگشت گذاری ، در اوائل تمرینات ممکن است کمی فشار به دست چپ وارد شود که ناشی از باز شدن فاصله بین انگشتان است که امری طبیعی است ، ( مانند فشاری که ژیمناستها برای باز شدن فاصله بین دو پای خود به پاهایشان وارد میکنند.) و با ادامه تمرینات برطرف خواهد شد.

نحوه برداشتن انگشتان از روی پرده ها :

به هنگام برداشتن هر انگشت از روی هر پرده باید توجه داشت که انگشت فقط سیم را باید رها کند و چند میلی متر به صورت عمودی از سیم فاصله بگیرد و به هیچ وجه عقب تر نرود.به علت خسته شدن انگشتان تحت فشار وارده برای گرفتن پرده ها ، به هنگام بلند شدن انگشت از روی پرده ، میل به عقب رفتن آنها وجود خواهد داشت که باید جداً از آن جلوگیری کرد تا این امر تبدیل به یک عادت شود . این تکنیک در سرعت انگشت گذاری یک نوازنده نقش بسیار مهمی دارد.

  • ایمان انصاریفر

تبدیل جزیره هندورابی به اکو موزه

شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۲۶ ق.ظ

تبدیل جزیره هندورابی به اکو موزه

حجت‌الاسلام محمدعلی زم، معاون فرهنگی و هنری دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور، هندورابی را جزیره «اندیشه و طبیعت» دانست و با اشاره به جمعیت اندک این جزیره، گفت: باید کاری کرد که هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان به‌عنوان جمعیت ساکن در جزیره مجذوب منطقه شوند. زیرساخت‌های این جزیره باید با استفاده از مصالح بومی از آسیب‌ها مصون بماند و جزیره به یک «اکو موزه» تبدیل شود. طراحی و اجرای یک معماری ایرانی اسلامی بومی از ضرورت‌های این جزیره است تا این منطقه از گسترش ژولیدگی‌های حاکم بر معماری شهرسازی که در کیش وجود دارد، مصون بماند. تعیین کاربری جزیره به‌عنوان منطقه گردشگری یک اقدام پسندیده است و حضور اهالی فرهنگ و هنر می‌توانند به جذابیت آن کمک شایانی کند. حجت‌الاسلام زم جزیره هندورابی را یکی از اکو موزه‌های بزرگ و تاثیرگذار بر فرهنگ امروز دانست که نسل‌های آن تحت هجمه مدرنیته، از گذشته خود فاصله گرفته‌اند و در صورت رعایت اصول فرهنگی در بازسازی و بازنمایی آن می‌تواند یکی از قطب‌های مهم گردشگری فرهنگی قلمداد شود.
نقش بخش خصوصی در توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش موفق شده با جذب سرمایه‌گذار، نخستین گام را در توسعه جزیره هندورابی که یکی از جزایر بکر ایرانی و دارای ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری است، بردارد. مسوولان و مدیران ارشد سازمان منطقه آزاد کیش، اراده مطمئنی برای راه‌اندازی شرایط جزیره هندورابی و گشت گردشگری در آن از خود نشان داده‌اند. همین باعث تشویق سرمایه‌گذاران و ورود آنان به این پروژه عظیم عمرانی شده است. مسعود صالحی، پروژه‌های اجرایی شرکت میکا کیش در جزیره هندورابی را شامل دو بخش دانست و گفت: این بخش‌ها، سایت گردشگری جزیره هندورابی و هم‌چنین سایت جاده‌ای و عمرانی توسعه‌ای چون احداث ویلاهای روی آب، ایجاد حوضچه‌ها، موج‌شکن و اسکله است. سایت گردشگری جزیره هندورابی شامل سه بخش سایت اقامتی کوتاه‌مدت روزانه (مناسب تورهای چند ساعته)، سایت اقامتی بلندمدت تختی (اقامت شبانه، مناسب تورهای یک‌روزه و یک‌شبه) و هم‌چنین امکانات رستورانی و فضاهای تفریحی و گردشگری است. بخش بلندمدت پروژه عمرانی جزیره هندورابی، پروسه‌ای طولانی‌تر و کلان‌تر است که شامل تکمیل رینگ دور جزیره نیز می‌شود. این جاده، راه دسترسی به جزیره را مهیا خواهد کرد و ۱۹ کیلومتر طول آن خواهد بود. بخش زیرساختی هندورابی، پروسه‌ای سنگین و حجیم از اقدامات اجرایی از جمله تامین آب و برق مصرفی بود که نصب دستگاههای آب شیرینکن و ژنراتورها را الزامی می‌کرد. همچنین تامین شرایط و بستر لازم جهت تردد مسافرین و گردشگران مطرح بود که توسط اسکله‌ای برای پهلوگیری کشتی‌ها و تردد مسافرین فراهم می‌شد. در این راستا حدود ۴کیلومتر کابل برق و لوله های آبرسانی در زیر زمین اجرا شده است. و دستگاه‌های تصفیه فاضلاب مناسب با محیط خریداری و نصب گردید

زیباترین مناطق ایران تور داخلی

بازدید رییس جمهور از جزیره هندورابی در حاشیه سفر دو روزه حسن روحانی به جزیره کیش، رئیس جمهور با بالگرد به جزیره هندورابی رفت و چند ساعتی را هم در این جزیره گذراند. او پس از بازدید از فعالیت‌ها و اقدامات صنعتی و فرهنگی انجام‌شده در این جزیره اقدام به کاشت یک نهال در جزیره هندورابی کرد. دکتر روحانی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: «ظرفیت‌های خوبی برای توسعه گردشگری حلال در جنوب ایران، جزایر و سواحل خلیج فارس وجود دارد. جزیره هندورابی با ویژگی بارز بکر و دست‌نخورده بودن، منطقه‌ای مناسب برای دوستداران طبیعت، مردم ایران و خانواده‌هاست تا از این محیط آرام و طبیعی با امکانات خوبی که برای آن‌ها مهیا شده، بهره ببرند. فعال‌سازی همه جزایر خلیج فارس در راستای توسعه گردشگری کاری لازم و قطعی است و نکته حایز اهمیت درخصوص جزیره هندورابی فعالیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای رونق این جزیره است و سازمان منطقه آزاد کیش تنها زمینه و شرایط را برای این سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. برای رسیدن به پیشرفت واقعی در کشور نیز دولت باید با فراهم کردن شرایط، سرمایه‌گذاری، فعالیت را بر عهده مردم گذارد. امسال سال فعالیت اقتصادی و فرهنگی است و در همین راستا شکوفایی و توسعه جزایر جنوب جزو سیاست‌های این دولت است. همان‌طور که می‌دانید، جزیره هندورابی فاصله‌ای هشت کیلومتری با سواحل خلیج فارس و هم‌چنین تنها ۲۸ کیلومتر فاصله با جزیره کیش دارد و این یک حسن بسیار مهم برای جزیره هندورابی به حساب می‌آید.» روحانی ابراز امیدواری کرد جزیره هندورابی به منطقه‌ای آرام و زیبا تبدیل شود تا با سفر به این جزیره روحیه نشاط و امید در خانواده‌ها افزایش یابد.
بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی تا پایان سال
مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش مدتی پیش، از جانمایی و تهیه طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی خبر داد و تاکید کرد جانمایی و طرح فرودگاه اختصاصی جزیره هندورابی متناسب با چشم‌انداز توسعه این جزیره و برمبنای طرح جامع صورت گرفته است. او گفت: با توجه به تهیه و آماده‌سازی طرح این فرودگاه با همکاری مشاور طرح جامع هندورابی و با همکاری مشاور فرودگاهی ایمن راه، عملیات اجرایی فرودگاه جزیره هندورابی به‌زودی آغاز می‌شود. مونسان افزود: با توجه به درخواست رییس جمهور درخصوص توسعه هندورابی در کوتاه‌ترین زمان، تلاش می‌کنیم فرودگاه هندورابی در انتهای سال به بهره‌برداری برسد. به گفته مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش، هدف از احداث این فرودگاه ایجاد تسهیلات لازم برای تردد گردشگران و سرمایه‌گذاران به آن‌جاست.

جزیره هندورابیقیمت تور کیشگشت نوید

  • ایمان انصاریفر