واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

پیوندها

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

مزیت های خانه ای از جنس چوب ترمو

پنجشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۲۷ ب.ظ

در مقاله قبلی با شما از خانه های جوبی گفتیم .
تجربه ای دلنشین و بی نظیر که آرزوی هرکسی است.
گفتیم که زندگی کردن در خانه ساخته شده از چوب ترمو چیزی است که همه دوست دارند لااقل یک بار آن را تجربه کنند.
این خانه های اغلب حس خوبی دارند و انسان را تا دل طبیعت میبرند.
اما فارغ از حس خوب آن این خانه های ویژگی هایی دارند که ددانستن آن خالی از لطف نیست.

در مطلب پیشین با برخی مزایای خانه های چوب ترمو آشنا شدید.
دانستیم که چوب ترمو علاوه بر دوستدار طبیعت بودن بسیار مقاوم و ضد حرارت نیز هست.
و گفتیم که خانه چوبی همان چیزی است که شما به عنوان یک فرد خوش ذوق میخواهید.
خانه ای که هم زیبایی و استحکام و بهینه بودن را باهم داراست.
اما در این مقاله با ویژگی های جالب دیگر این خانه ها آشنا خواهید شد.
پس با ما همراه باشید.

خواص منحصر به فرد مکانیکی چوب ترمو

چوب ترمو برخلاف سبک بودنش مقاوت بالایی دارد.
مثلا مقاوت کششی چوب چیزی در حدود ۱۰۰ و فولاد ۵۰۰ نیوتون بر میلیمتر مربع است .
یعنی فولاد ۵ برار قوی تر از چوب است.
حال اینکه فولاد با وزن مخصوص ۸۹ چیزی حدود ۱۳ برابر چوب با وزن مخصوص ۶ سنگینی دارد.

علاوه بر این ها چوب ترمو قابلیت های بی نظیر دیگری نیز دارد.
مثلا به راحتی قابل تعمیر و حتی نوسازی است.
میتوان آن را هرطور که دلخواه است برید و شکل های بسیار متنوعی با آن ساخت.

ایمنی سازه های چوب ترمو

ساختمان های گچی و سیمانی علی رقم پیشرفت علم هنوز هم در مقابل تغییراتی که در سطح زمین پدید می آید سست هستند.
علت این اتفاق این است که گچ و سیمان با تغییرات جزیی حتی تغییر شیب زمین به راحتی ترک بر میدارد.
حال اینکه چوب تغغییر میکند و خودش را با تغییرات محیط سازگار میکند.
مثلا یکی از تدابیری که آمریکای جنوبی در مقابل سستی بیش از اندازه خاک این منطقه اندیشیده استفاده از خانه های چوبی به جای سیمانی است.
به این ترتیب فشار کمتری به سطح زمین وارد میشود.

ترمووود سالم و طبیعی

بار الکترواستاتیک: برای برخی از افراد این یک نکته مهم است چرا که آن‌ها عقیده دارند که بارهای الکترواستاتیک از برخی لحاظ ناسالم است.
خبر خوب برای این افراد اینکه چوب بار الکترواستاتیکش صفر است!

در ضمن اگر اتاقی با چوب غیر پوششی پرداخت شود، کمک می‌کند تا رطوبت تنظیم شود که می‌تواند برای افراد با حساسیت تنفسی کمک رسان باشد.
هم چنین آرامش روانی حاصله از حضور در یک خانه چوبی آرام را نمی‌توان نادیده گرفت.

چوب ترمو مانند آکوستیک عمل میکند

اگرچه چوب به‌عنوان عایق صدایی کامل عمل نمی‌کند، با جذب موج‌های صدا از بیرون رفتن انعکاس صدا به بیرون اتاق جلوگیری می‌کند.
در مقایسه با رقبای سازنده‌اش، چوب ثابت می‌کند که در عایق بودن صدا کارایی بیشتری دارد، به‌خصوص زمانی که برای عایق کاری بین اتاق‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین چوب از آنجایی که به شکل طبیعی صدا را خفه می‌سازد در بسیاری از سالن‌های کنسرت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و صدایی عالی در آن اتاق ایجاد می‌کند.

چوب ترمو مقاوم در برابر زنگ زدگی

چوب دچار زنگ زدگی نمی‌شود.
اگرچه می‌تواند به برخی فرم‌ها اکسید شود، ولی این نکته در مقایسه با فلز بی‌اهمیت است و این اکسیداسیون مانند فلزات قابل مشاهده نیست.
بله درست است که فلزاتی وجود دارند که زنگ نمی‌زنند، اما آن‌ها گران‌تر هستند.

  • ایمان انصاریفر

خانه چوب ترمو چه محاسنی دارد

سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۳ ب.ظ

زندگی کردن در خانه ساخته شده از چوب ترمو چیزی است که همه دوست دارند لااقل یک بار آن را تجربه کنند.
این خانه های اغلب حس خوبی دارند و انسان را تا دل طبیعت میبرند.
اما فارغ از حس خوب آن این خانه های ویژگی هایی دارند که ددانستن آن خالی از لطف نیست.

در این مقاله قص داریم شما را با ۴ ویژگی جالب که خانه های چوب ترمو را از خانه های سیمانی و گچی متمایز میکند آشنا کنیم.

چوب ترمو عایق درجه یک حرارت و تلاف انرژی

مصالح غیر آلی که به صورت عمومی در ساخت خانه مورد استفاده قرار میگیرد مانند فولاد احتراق پذیر نیستند اما ایراد دیگری دارند.
عیب آن ها این است که ددر مقابل حرارت منبسط شده وسبب سستی و فرو ریختن ساختمان میشود.
اما چوب بر اثر گرما خشک میشود و سبب محکم تر شددن آن میشود.
علاوه بر این چوب ترمو به سبب فعل و انفعالاتی که در آن صورت گرفته غیرقابل اشتعال است.

علاوه بر این ها چوب حرارت را دیرتر از سایر مصالحی چون فولاد و شیشه و سنگ عبور میدهد و از اتلاف انرژی جلوگیری میکند.
در نتیجه استفاده از چوب ترمو باعق میشودد که در فصل سرما هزینه کمتری بابت سوخت و انرژی گرمایشی پرداخت کنید.
همین نکته ترمووود را به بهترین گزینه از لحاظ اقتصادی تبیل کره است.

ساخت خانه چوب ترمو بهینه و پر سرعت

اگر به فکر ساخت خانه هستید و زمان کمی دارید ساخت خانه ترموود بهترین گزینه برای شماست.
ساخت و ساز با ترموود بسیار سریعتر از مصالح ساختمانی دیگر مانند سنگ و سیمان پیش میرود.
از طرفی در ر.زهایی که شرایط جوی مناسب نیست مانند برف و باران کار متوقف نشده و میتواند ادامه داشته باشد.
نکته قابل توجه این است که علاوه بر موارد بالا میتوانید در هزینه نیروی کار نیز صرفه جویی کنید.

شاید بتوان گفت بزرگترین حسن خانه های چوب ترمو در این است حتی بهد از ساخت نیز میتوان به راحتی و با هزینه اندک آن را اصلاح و تغییر داد.
چیزی که در مصالح ساختمانی دیگر اگر غیز ممکن نباشد شامل صرف زمان هزینه و زمان بسیار است.

چوب ترمو دوست محیط زیست

چوب ترمو علاوه بر اینکه در تولید آن از مواد شیمیایی استفاده نشده و ددوست دار طبیعت است منبعی تجدید پذیر و پایدار و غیر آسیب زننده نیز هست.
همچنین این نوع سازه های ترموودد دی اکسید کربن طبیعت را جذیب کرده و به محیط زیست کمک شایانی میکند.
البته با ر نظر گرفتن این نکته که درختان جوان توان بیشتری رد جذب ددی اکسیدد کربن دارند منطقی است که برای تهیه چوب ترمو از درختان کهنه استفاده شود و به جای آن درخت جوان کاشت.

چوب ترمو خالق رویاها

جوب ترمو تنوع و انواع بسیاری دارد.
حدود ۵۰۰۰ نوع چوب مختلف تا کنون شناسایی شده اند که هرکدام ویژگی ها و خواص مخصوصی دارند.
در نتیجه میتوان برای هر منظوری از چوب استفاده کرد.
از برخی میتوان به عنوان عایق ٬ برخی را میتوان براس یاخت کفپوش و دیواره از بعضی میتوان برای ساخت مبل ترموود و حتی در تزیین از رنگ های جذاب آن بهره برد.
همچنین چون جوب ترمو قابلیت رنگ آمیزی بسیار خوبی دارد برای به دست آورن رنگ های خاص به راحتی آن را رنگ آمیزی و تزیین کرد.

چوب ترمو قابل تراشیدن و بریده شند و رنگ شدن و چسب خوردن و ... است.
همین قابلیت های بی نظیر ترموود آن را برای هر طراحی رویایی و جذاب کرده است.

  • ایمان انصاریفر

مدرس موسیقی چه ویژگی هایی باید داشته باشد

دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۴ ب.ظ

در دنیای امروز که متخصصان در هر رشته، فن و هنری با بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندی آموزشی امکان تصحیح و رشد کیفیت آموزشی را دارند،
بدیهی است آموزش موسیقی نیز می تواند جزو یکی از اولویت های این گونه تحقیقات باشد.
در این نوشته سعی بر آن است تا براساس تجربیات آموزشی نگارنده، عوامل موثر در آموزش درست موسیقی به طور کلی و به طور اخص در ایران بررسی شود.
در این مقاله سعی بر این است تا موارد موثر در زمینه آموزشی موسیقی به طور کلی و به طور اخص با رویکرد مورد مطالعاتی (Case Study) آموزش موسیقی در ایران ارزیابی شود.
ابتدا به ویژگی های مدرس موسیقی خواهیم پرداخت.

۱- سن و جنسیت مدرس؛
۲- پیشینه هنری مدرس؛
۳- شیوه آموزش مدرس؛
۴- آداب اجتماعی و رفتار هنری مدرس.
عوامل موثر در آموزش درست موسیقی -آکا

سن و جنسیت

سن مدرس موسیقی از چند جنبه بررسی کردنی است.
اختلاف سنی مدرس موسیقی با هنرجو گاه می تواند باعث مشکلاتی در آموزش شود.
بنا بر تجربیات آموزشی که نگارنده داشته، این اختلاف سنی بهتر است که چندان زیاد نباشد.
برای مثال اختلاف سنی بین یک هنرجوی ۱۵ ساله و مدرس ۵۰ ساله یا بیشتر گاه می تواند مشکلاتی به وجود آورد؛
مشکلاتی که معمولا در نوع ارتباط هنری بین این نوع مدرسان و هنرجویان پیش می آید.

برخی از این مشکلات به آداب و فرهنگ و شرم و حیا و خجالتی که بین شرقیان و به خصوص ایرانیان رایج است، بر می گردد.
بسیاری از هنرجویان موسیقی در ایران به سختی می توانند سرش های خود در زمینه موسیقی را از مدرسانی که با آن ها اختلاف سنی بسیار دارند، بپرسند
و گاه دیده شده که مادر یا پدر هنرجویان با مدرسان درباره سوالات هنرجو تماس می گیرند!

البته همواره این موضوع مطرح است که استادان با سن بیشتر حتما از توانایی و تجربه بالاتری برخوردارند که معمولا هم همین طور هست،
ولی شاید بهتر باشد هنرجویان با سن و سال کم در ابتدا با مدرسان جوان تر (و البته باصلاحیت و تایید شده) موضوع آموزشی را پیگیری کنند
و در مراحل بعدتر نزد استادانی با سن و تجربه بیشتر بروند.

آموزشگاه موسیقی

بسیار مرسوم است که استادان باسابقه، خود مدرسان جوانی را به هنرجویان پیشنهاد می کنند که ابتدا هنرجویان با آن ها کلاس را شروع کرده
و بعد از تایید مدرس جوان و طی مدتی آموزش، به محضر درس استاد اصلی راه پیدا کنند.
درباره تشابه یا تفاوت جنسیت میان استاد و هنرجو موارد بسیاری می تواند دخیل باشد.
گاه دیده شده که هنرجویان ترجیح شخصی شان (که می تواند به هر دلیل فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، تربیتی و… باشد) بر این است تا با جنس موافق یا مخالف کلاس دارا باشند.
به نظر می رسد این انتخاب یکی از مواردی است که حتما والدین باید با ترجیح فرزندانشان دست به انتخاب آن بزنند؛
چرا که در روند آموزش می تواند کمک درخور توجهی به ارتباط صحیح میان مدرس و هنرجو بینجامد.

پیشینه هنری مدرس موسیقی

پیشینه هنری مدرس مربوطه و سوابق آموزشی آن بسیار در انتخاب مدرس موسیقی مهم است.
والدین و هنرجوی موسیقی بایستی حتما در مراحل مختلف و با تحقیقات بسیار از مدرس مربوطه اطلاعات کافی به دست آورند.
گاه مدرسان موسسان آموزشی سوابق قابل قبولی برای آموزش ندارند و هنرجویان در مسیر آموزشی سردرگم می شوند.

شیوه آموزش موسیقی

شیوه آموزش موسیقی مدرس موسیقی بسیار نکته مهم و درخور توجهی است.
اینکه مدرس موسیقی از کدام نقطه شروع کند و به کجا برسد، در آموزش بسیار مهم است.
حتی بهتر است در جلسه نخست به طور خلاصه مسیر آموزش به زبانی ساده مطرح و معرفی شود.
تسلسل دروس، تنوع مطالب، نوع بیان مطالب، تکنیک ها و جزییات هر درس و بسیاری از مطالب آموزشی در کیفیت آموزش بسیار تاثیر دارند.
فن بیان مدرس در تدریس موسیقی بسیار نکته مهمی است.

حتما بسیار این جمله را شنیده اید که هر کسی که آهنگساز، رهبر ارکستر یا نوازنده خوبی هست، قرار نیست الزاما استاد و مدرس خوبی هم باشد!
قطعا این جمله درست است؛
چرا که امروزه رشته «آموزش موسیقی» در دانشگاه ها دنیا رشته شناخته شده ای است
و کسانی که این رشته را پیگیری می کنند با مسائلی چون روان شناسی، روش تدریس، فن بیان و… رو به رو هستند.

آداب اجتماعی و رفتار هنری

آداب اجتماعی مدرس موسیقی همیشه باید مدنظر هنرجویان و والدین آن ها باشد؛
زیرا هنرجویان خواسته یا ناخواسته الگوهای رفتاری استاد خود را دنبال می کنند.
حتی اگر این الگوها، جزو دسته رفتارهای غیرمنطقی و غیرقابل قبول عرف جامعه باشند!
همچنین رفتار هنری مدرس نسبت به هنرجویان خود بسیار مهم و شایان توجه است.
خونسردی، مهربانی، سعه صدر، توجه به پرسش های هنرجویان، تشویق و در صورت لزوم تنبیه به موقع و هزاران ویژگی رفتاری در مدرسان موسیقی مهم و همواره زیر ذره بین هنرجو و خانواده هنرجوی موسیقی است.

  • ایمان انصاریفر

نقد و بررسی هیوندای سانتافه 2019

پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ب.ظ

برای سال ۲۰۱۹، کراس اوور سایز متوسط هیوندای با دو ردیف صندلی از سانتافه اسپرت به سانتافه تغییر نام خواهد داد.
همچنین مدل سه ردیفه این خودرو نیز که پیش از این در بازار ایالات متحده به سانتافه و در برخی بازارها به سانتافه گرند شهرت داشت،
از این به بعد سانتافه XL نامیده می‌شود؛ قبول داریم رنت ماشین که کمی گیج‌کننده است اما منطقی به نظر می‌رسد.

سانتافه کوچکتر مورد بازطراحی واقع شده و مدل بزرگتر نیز سال آینده وارد بازار خواهد شد.
سانتافه دو ردیفه به دو نوع پیشرانه مجهز خواهد شد؛
اولی یک موتور ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر بوده و دومی از نوع ۲ لیتری توربوشارژ است.
البته احتمالاً یک پیشرانه ۲.۲ لیتری توربو دیزل نیز به این مهمانی دعوت خواهد شد.

مزایا: سواری ساکت و دلنشین، تجهیزات و آپشن‌های فراوان، کابین جادار

معایب: مصرف سوخت در حد متوسط، کابین نه چندان لوکس، عدم ارائه پیشرانه توربو برای مدل‌های پایه

ابعاد مدل دوردیفه به واسطه درب کاپوت بزرگتر، شیشه جلوی عمودی‌تر و اندازه دماغه تغییر یافته، نسبت به قبل بیشتر به یک شاسی بلند واقعی شباهت دارد.
در نمای روبرو با چراغ‌هایی طرف هستیم که چپ چپ به دیگران خیره شده‌اند و یک جلو پنجره که انگار طرح آن از روی شانه تخم‌مرغ الگو برداری شده است،
در آن مشاهده می‌شود. از نظر ابعادی فاصله محوری سانتافه جدید در حدود ۲.۶ اینچ و طول کلی آن به میزان ۲.۸ اینچ افزایش یافته است.

اجاره خودرو

با این ابعاد سانتافه در کنار مدل هایی همچون سوبارو اوتبک و فورد اج جای می‌گیرد.

در داخل کابین سانتافه جای کافی برای ۵ نفر وجود دارد، صندلی های عقب نیز قابل خواباندن هستند که این امر جای بیشتری را برای وسایل فراهم می‌نماید.
دهانه بزرگ درب صندوق عقب نیز دسترسی به این بخش را آسانتر نموده است.
در ردیف جلو فضای زیادی برای آرنج و بازوها وجود دارد و همه چیز به خوبی کنار هم قرار گرفته است؛
ستون‌های A نسبتا نازک‌تر به همراه آینه‌های جانبی تعبیه شده بر روی درب‌ها نیز میزان دید را گسترش می‌دهند.

همچنین مجموعه‌ای از دکمه‌ها و کلیدها و یک صفحه نمایشگر لمسی در قسمت میانی داشبورد تعبیه شده که کار با آنها ساده و آسان به نظر می‌رسد.
یک صفحه نمایشگر ثانویه نیز در قسمت پنل کیلومتر شمار حضور دارد.
به طور کلی اگر چه در داخل کابین سانتافه ۲۰۱۹ با یک فضای کاربردی روبرو هستیم،
اما کیفیت متریال و نوع طراحی چیزی نیست که لرزه بر تن محصولات مشابه آئودی بیاندازد.

پیشرانه استاندارد مورد استفاده در هیوندای سانتافه ۲۰۱۹، موتور ۲.۴ لیتری به قدرت ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور 241 نیوتن متر است.
این خودرو به صورت دیفرانسیل جلو بوده و سفارش سامانه چهار چرخ محرک در حدود ۱۷۰۰ دلار بیشتر هزینه دارد.
پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ نیز ۱۶۰۰ دلار بیشتر هزینه می‌طلبد. قدرت این موتور معادل ۲۳۵ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز معادل 352 نیوتن متر است.
هر دو پیشرانه با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (به جای نمونه شش سرعته) همراه خواهند بود.

اجاره ماشین تشریفات

ما در اینجا با سانتافه ۲ لیتری توربوشارژ در جاده‌های مرتفع رانندگی کردیم.
قدرت توربو به دلیل ارتفاع جاده از سطح دریا دچار نقصان شده بود و شتاب اولیه سانتافه نسبتا سست و بی‌حال به نظر می‌رسد.
در حین حرکت اوضاع بهتر شد و جعبه دنده به موقع و به نرمی وظیفه خود را انجام می‌داد.
کابین سانتافه بسیار ساکت بود و استواری خوبی از خود بر روی جاده‌های ناهموار نشان می‌داد.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید کراس اوورها، لیست تجهیزات آنهاست.
سانتافه به تجهیزاتی نظیر هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابر پیاده، ترمز خودکار اضطراری، سامانه کمکی حرکت بین خطوط، هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر، کروز کنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت توقف حرکت و نور بالای خودکار به صورت استاندارد مجهز شده است.

به طور کلی سانتافه ۲۰۱۹ یک کراس اوور با تجهیزات فراوان و کابین جادار است
که اگرچه چندان لوکس و درجه یک نیست اما به هر حال کاربردی و منطقی خواهد بود.
بهای نسخه پایه هیوندای سانتافه ۲۰۱۹ دوردیفه برابر 31,830 دلار است.

اجاره ماشین تشریفات

  • ایمان انصاریفر

موسیقی های رایج هخامنشی

دوشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱ ق.ظ

بر اساس نوشته های هرودوت مورخ یونانی، مغان هخامنشی فاقد همراهی ساز با نای سرودهای مذهبی می خواندند و از این نظر، نه مثل سرود خوانان بابلی و آشوری بودند و نه تحت تاثیر اقوام سامی. موسیقی این سرودها صرفآ موسیقی آوازی بود و نه موسیقی سازی.
مشاهده می کنید که پرهیز از استفاده از ساز و آلات در موسیقی مذهبی از ادوار گذشته تاریخی وجود داشته و اثرات آن تا به امروز هم به چشم می خورد.

مسئولیت اجرای سرودهای مذهبی با موبدان خوش آواز بوده و به قول “استرابو” دانشمند یونانی این نغمه ها منحصر به مفاخر پهلوانی و مناجات با یزدان بوده است.
شایان ذکر است که امروزه بازمانده هایی از این آئین کهن هنوز هم در فرهنگ ایران دیده می شود.

هرودوت همچنین می نویسد:
“ایرانیان برای قربانی در راه خداوند و مقدسات خود، کشتارگاه و آتشکده ندارند و بر قبور مردگان شراب نمی پاشند.
در عوض یکی از پیشوایان مذهبی حاضر می شود و یکی از سرودهای مذهبی را می خواند.”

موسیقی رزمی

اما در دوران هخامنشی موسیقی نوع دیگری هم موجود بوده است.
یکی از انواع دیگر، موسیقی رزمی با جنگی بوده است.

گزنوفون دیگر مورخ یونانی در کتاب “سیروپیدیا” می نویسد:

“کورش کبیر به عادت دیرینه، در موقع حمله به ارتش آشور سرودی را آغاز کرد و سپاهیان او با صدای بلند آنرا خواندند و بعد از پایان سرود، آزادمردان با قدمهای مساوی و منظم به راه افتادند.
کورش در وقت حمله به دشمن سرود جنگی را آغاز کرد و سپاهیان با او هماهنگ شدند.”

“کورش برای حرکت سپاه دستور داد سربازان با شنیدن صدای شیپور قدم بردارند و حرکت کنند، زیرا صدای شیپور علامت حرکت است.”

این سروده ها برای بر انگیختن حس شجاعت و دلیری سربازان اجرا می شد و گزنوفون اضافه می کند که:

“کورش از کشته شدن سربازان طبری و طالشی مغموم شد و برای مرگ سربازان مازندرانی و طالشی سرودی خواند و این همان سرودی است که در ادوار بعد در مراسم موسوم به ‘مرگ سیاوش’ خوانده می شد.”

آموزشگاه موسیقی

این مراسم هنوز هم در بین بسیاری از طوایف ایرانی وجود دارد و بنام “سوگ سیاوشان” یا “سووشون” معروف است و بقایای این آئین قدیمی حتی در مراسم آئینی ایران بعد از اسلام نیز دیده می شود.

از دوران هخامنشی سازهایی باقیمانده است از آن جمله می تواند به کرنا، نی، شیپور، کوس (نوعی ساز ضربی)، درای و سنج اشاره کرد.

در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در کاوشهای تخت جمشید در حول و حوش آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی، یک شیپور فلزی به طول ۱۲۰ سانتی متر به دست آمد که شبیه کرنای است.
قطر دهنه آن ۵۰ سانتیمتر و جزو سازهای جنگی محسوب می شود.

موسیقی مجلسی

اما نوع دیگری از موسیقی بنام مجلسی نیز در آن روزگار مرسوم بوده است.
موسیقی مجلسی یا همان بزمی از دیر باز در تمدن ایران وجود داشته است.
آوازهای فراغت، سرودهای شادی و سرور، در جلسات بزم بکار می رفت و سازهای ویژه و شیوه اجرای خاص خود را داشت.

گزنوفون و هرودوت هر دو از این نوع موسیقی نام برده اند و دیگر مورخ یونانی “آتنه” در این باره نوشته است که:

“در جشن مهرگان که در حضور شاهنشاه هخامنشی برگزار می شد، نوازندگان و خوانندگان با اجرای برنامه هایی در مجلس شرکت می کردند و خوانندگان و نوازندگان در آن جشن ها سهم اساسی داشتند.”

هرودوت از وجود تعداد زیادی موسیقیدان در عصر هخامنشی یاد می کند و می نویسد که آنها در دربار نیز زندگی می کردند و در روزهای جشن همچون مهرگان، سده، نوروز و … به دربار خوانده می شدند و شادی و سرور برپا می کردند.

گزنوفون نیز می نویسد:

“کورش برای کیاخسار تعدادی از موسیقیدان ها را برگزید … اسکندر مقدونی از خزانه کورش ۳۲۰ فقره اسب و آلات موسیقی را بدست آورد …”

و جالب اینجاست که در سفرنامه فیثاغورث نیز به مراسم تاجگذاری داریوش اشاره شده است:

“حدود ۳۶۰ دختر خنیاگر (نوازنده یا خواننده) به آوزاخوانی و نوازندگی می پرداختند.”

  • ایمان انصاریفر