واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

معنی گام و انواع گام موسیقی چیست

يكشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵ ق.ظ

یکی از اصطلاحات رایج در موسیقی گام است.
برای هر کسی که بخواهد با آلات موسیقی قطعاتی را اجرا کند یا به آهنگ سازی تمایل دارد، شناختن گام و دانستن در مورد آن لازم است.
آگاهی داشتن در مورد گام در موسیقی ما را به شناخت بهتر دیگر مفاهیم و اصطلاحات موسیقی مانند آکورد کمک می‌کند.
اما معنی گام موسیقی چیست؟

آموزشگاه موسیقی

گام در موسیقی عبارت است از توالی پی در پی نت ها که از نت تنیک آغاز شده تا به همان نت در اکتاو بعدی برسد؛ چه بالا رونده چه پایین رونده.
در حقیقت گام عبارت است از تعدادی اصوات پی در پی که با فاصله‌های معین و حساب شده به دنبال هم قرار گیرند.
به عبارت دیگر گام موسیقی توالی چند نت‌ موسیقی است که با هم فاصله‌ای مشخص دارند و آخرین نت، هنگام بالایی نت اول است.
بنابراین در هر گام، آنچه اهمیت دارد تعداد اصوات پیاپی و نیز فاصله‌ی میان آنهاست و این عوامل است که نوع گام را تعیین می‌کند.
اصوات معین و پی در پی را درجه‌ی گام می‌نامند.

انواع گام موسیقی به دو گروه کلی تقسیم می‌شوند:

گام‌های کروماتیک
گام‌های دیاتونیک

گام موسیقی کروماتیک

با آغاز از هر نت به فاصله‌های نیم پرده‌ای (هم کروماتیک و هم دیاتونیک) درجه‌ها را طی کرده، به تدریج بالا می‌رود تا در صوت سیزدهم به هنگام صوت آغاز برسد.
در گام کروماتیک فاصله‌ی میان درجه‌ها همه برابر نیم پرده هستند
و میان نت‌های آغاز و پایان گام که به فاصله‌ی یک هنگام از یکدیگر قرار دارند یازده نت و دوازده نیم پرده وجود دارد.

گام موسیقی کروماتیک خود بر دو گونه است

کروماتیک ملودیک
دو سی لادیز لا سل دیز سل فادیز فا می‌ ردیز ر دودیز دو

کروماتیک هارمونیک
دو سی سی بمل لا لابمل سل فادیز فا می‌ می بمل ر ربمل دو

تفاوت این دو در انتخاب نشانه‌های دیز و بمل برای نیم پرده‌ای کردن فواصل یک پرده است.
در گونه‌ی کروماتیک ملودیک، از یک نت به نت بعد (به فاصله‌ی یک پرده)، ابتدا نیم پرده‌ی کروماتیک و سپس نیم پرده‌ی دیاتونیک می‌آید.
در حالی که در گونه‌ی کروماتیک هارمونیک ترتیب نیم پرده‌ها عکس آن است.

گام موسیقی دیاتونیک

به دو دسته تقسیم می‌شود.

۱. از گام‌هایی تشکیل شده است که به جای یکی از فاصله‌های پرده یا نیم پرده (و گاه یک پرده و نیم)، یا در کنار این دو گونه فاصله، فاصله(ها)‌ی دیگری میان درجه‌های خود دارا باشند. (امروزه این دسته از گام‌ها در موسیقی غربی متروک شده‌اند).

۲. آن دسته از گام‌ها را شامل می‌شود که فاصله‌ی میان درجه‌های متوالی آن‌ها از فاصله‌های دو گانه‌ی پرده و نیم پرده تشکیل یافته باشد؛ که خود به دو دسته‌ی ماژور و مینور تقسیم می‌شوند.

گام‌های دیاتوتیک بزرگ (ماژور)

این گام با احتساب نت همنام آخر، هشت نت دارد و فاصله‌های میان درجه‌های متوالی، متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده بر اساس الگوی زیر تنظیم شده است. از چپ به راست خوانده شود:
در گام دیاتونیک بزرگ ردیف فاصله‌های میان درجه‌ای همواره تغییر ناپذیر باقی می‌ماند،
به این معنی که هر گاه جای پرده‌ها و نیم پرده‌ها تغییر کند، ممکن است که الگوی به دست آمده دیگر متعلق به این گام نباشد.

گام‌های دیاتونیک کوچک (مینور)

مینور تئوریک یا طبیعی: این گام با احتساب نت همنام آخر، هشت نت دارد و فاصله‌های میان درجه‌های متوالی، متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده بر اساس الگوی زیر تنظیم شده است.

مینورملودیک: این گام با احتساب نت همنام آخر، هشت نت دارد و فاصله‌های میان درجه‌های متوالی، متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده بر اساس الگوی زیر تنظیم شده است.

مینور هارمونیک: این گام با احتساب نت همنام آخر، هشت نت دارد و فاصله‌های میان درجه‌های متوالی، متشکل ازسه پرده وسه نیم پرده و یک یک ونیم پرده بر اساس الگوی زیر تنظیم شده است.

  • ایمان انصاریفر

انواع سینتی سایزرها

چهارشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۶ ب.ظ

سینتی سایزرها از تکنولوژی ها و الگوریتمهای مختلفی جهت تولید صدا استفاده می کنند که به این ترتیب به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

سنترآنالوگ (Analog Synthesis):
سنترآنالوگ قدیمی‌ترین تکنولوژی به‌کار رفته در سینتی‌سایزرها که تا حدود ۱۹۸۰ بر موسیقی الکترونیک سیطره داشت –
آمیزه‌ای از صداهای پیچیده را که به کمک فیلترهای صوتی پرداخت شده است به‌کار می‌گیرد.

این تکنولوژی نیز، مانند هر تکنولوژی آنالوگ، مبتنی بر ارائه داده‌ها به‌صورت مقادیر سنجش‌پذیر فیزیکی – در این مورد، مشخصه‌های فیزیکی امواج صوتی – است.
سنتز دیجیتال مدولاسیون فرکانس توسط جان چاونینگ ابداع شد و امتیاز آن را کمپانی یاماها خریداری کرد و از آن پس در سازهای الکترونیک یاماها به‌کار رفته است.
این تکنولوژی نیز مانند دیگر تکنولوژی‌های دیجیتال (رقمی) مبتنی بر ارائه مقادیر فیزیکی – در این مورد، مختصات نقاط منحنی‌های صوتی – به‌صورت عدد است.

آموزشگاه موسیقی

subtractive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم کاهنده :
بر مبنای فیلترینگ هارمونیکهای غنی فرمهای موج صوتی پایه گذاری شده اند.
از این نمونه میتوان به Moog synthesizer اشاره نمود .

additive synthesis یا سینتیسایزر با الگوریتم افزاینده :
برای ساختن صدا از افزودن هارمونیکهای وابسته به فرم موج اولیه استفاده میکند.
از معروفترین این نمونه میتوان به ارگ هاموند Hammond organ اشاره نمود. این سینتیسایزرها پایه اصلی سینتیسایزرهای ویوتیبل محسوب می شوند .

wavetable synthesis :
بر اساس تولید صدا از تکثیر متناوب یک موج مستقل دایره ای عمل می نمایند.

frequency modulation synthesis :
از وارد کردن دو دسیگنال کوچک جنراتور برای ساخت یک صدا استفاده می نماید.

phase distortion synthesis :
یک روش تولید صدا در Casio CZ synthesizers می باشد .

Granular synthesis :
یک گونه از سینتی سایزر است که پایه آن دستکاری نمونه های اسلایس خیلی کوچک می باشد.

physical modeling synthesis :
سینتی سایزری است تشکیل شده از یک گروه معادل و هم الگوریتم بر ایجاد صداهایی معادل سازهای واقعی.

sample-based synthesis :
سورس این نوع سینتی سایزر همان صدای ضبط شده از یک ساز واقعی است که به صورت دیجیتال کدگذاری شده با سرعت و فرمهای مختلفی برای ایجاد صداهای گوناگون مورد استفاده واقع می شود.

  • ایمان انصاریفر

آشنایی با دستگاه سه گاه

دوشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳ ب.ظ

دستگاه سه گاه یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است. این دستگاه تقریباً در همه کشور های اسلامی متداول است ولی ریشه کاملا ایرانی دارد.
دستگاه سه گاه در میان ترک ها خیلی رایج است و آن ها در خواندن آواز در دستگاه سه گاه مهارت زیادی دارند.
اما فارسی زبانان آن را طور دیگری می خوانند.
آشنایی با دستگاه سه گاه

موسیقی ایرانی دارای هفت دستگاه با نام‌های شور، سه گاه، همایون، چهارگاه، نوا، راست پنجگاه، ماهور و پنج آواز به نام‌های ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی، اصفهان است.
یکی از علت‌های این طبقه‌بندی تفاوت در حالات شنیداری و احساسی متفاوت یا متمایزی است که شنونده با شنیدن هرکدام از این دستگاه‌ها یا آواز‌ها احساس می‌کند.
یکی از دلایل اصلی ایجاد این حالات متفاوت در شنونده، کوک متفاوت در ساز است و عامل اصلی دیگر آن، غالب بودن اجرا و بیان و تاکید یک نت خاص هنگام اجراست.
قبل از بررسی و معرفی دستگاه سه گاه بهتر است با کلمه دستگاه در موسیقی بیشتر آشنا شویم.

در کتاب‌های قدیمی موسیقی ایرانی به کلمات یگاه، دوگاه، سه گاه، چهارگاه و پنجگاه بسیار اشاره شده است.
دستگاه سه گاه نیز همان طور که از نامش پیداست، یکی از نغمه‌های قدیمی ایران است.
بعضی این آواز را مخصوص ترک‌ها می‌دانند، از طرفی دیگر این آواز میان اهالی آذربایجان و قفقاز نیز متداول است.
سه گاه دارای فراز و فرود‌های جالبی است در گوشه‌ای مانند “درآمد” کاملا محکم و قوی و در عین حال ظریف است و در گوشه‌ای مانند “مویه” حزن و اندوه فراوان دارد، گویی که بچه‌ای ناله کرده و ذجه می‌زند؛
در گوشه‌ای مانند “مخالف” هم علاوه بر حزن پنهان دارای صلابت و قدرت است و نوعی التماس توام با وقار در برابر معشوق را نشان می‌دهد.

آموزشگاه موسیقی

دستگاه سه‌گاه، بیشتر برای بیان احساس غم و اندوه توام با امیدواری، مناسب است.
نغمه‌های آوازی موجود در سه‌گاه، بسیار غم انگیز هستند،‌ در آن حد که ناله‌های جانسوز آن به عمق وجود آدمی نفوذ کرده و بنیاد آن را از جا می‌کند.
حال و هوای دستگاه سه گاه راز و نیاز عاشقان دور از هم یا بیچارگی بی‌نوایان را بیان می‌کند.

بعضی از آواز‌های سه گاه علاوه بر حالت حزن و اندوه حالتی حماسی به خود می‌گیرد که شعر‌های این گوشه را معمولاً از اشعار شاهنامه انتخاب می‌کنند (مانند گوشه رجز).

قابل ذکر است که نغمه‌های شاد فراوانی نیز در این دستگاه ساخته و اجرا شده‌اند که می‌توان به آهنگ «گل اومد بهار اومد» ساخته مجید وفادار با شعری از بیژن ترقی اشاره کرد.

باید خاطرنشان کرد که حالت این دستگاه در همه جا ثابت نیست و به‌ویژه در گوشه «مخالف»، حال و هوایی بسیار باشکوه دارد.

برای ساختن گام سه گاه باید درجه پنجم گام شور را ربع پرده کم کنیم، در آن صورت وارد گام سه گاه می‌شویم.
فرض کنید ما در شور در نت “لا” هستیم، اگر درجه پنجم را که نت “می” است تبدیل به “می کرن” کنیم، ملودی ما حالتی پیدا می‌کند که آن را سه گاه می‌نا‌مند.

ویژگی‌های گام سه گاه

سه گاه گامی مستقل دارد که نه به گام بزرگ و کوچک شبیه است و نه با شور و همایون ارتباط دارد.
این گام دارای دانگ‌های نامساوی است.
از آنجا که تناسب فواصل درجات سه گاه با درجات گام چهارگاه تا حدودی مساوی است؛ لذا اغلب گوشه‌های معروف چهار گاه در سه گاه نیز نواخته می‌شوند. مثل گوشه‌های زابل، حصار، مخالف، مغلوب و مویه.
درجات مهم گام سه‌ گاه عبارتند از: درجه یک (تونیک)، درجه سوم (شاهد) و درجه پنجم (نمایان) که درجه سوم مهم‌تر از بقیه درجات است.

گوشه‌های مهم دستگاه سه گاه

درآمد: معمولاً همه دستگاه‌ها با گوشه‌ای به نام درآمد که نشان‌دهنده حالت دستگاه است شروع می‌شوند که نوازنده و خواننده را برای ورود به حال و هوای دستگاه آماده می‌کند. به همین دلیل نام دیگر آن «گشایش» است. نت شاهد درآمد همان درجه اول گام است.

زابل: گوشه زابل بر درجه سوم گام تاکید دارد. به عبارت دیگر نت شاهد آن درجه سوم است. از گوشه زابل این دستگاه به راحتی می‌توان به آواز افشاری و گوشه شهناز شور رسید.

مویه: گوشه مویه بر درجه پنجم گام تاکید می‌کند و حالتی مانند شور دارد.

مخالف: گوشه مخالف،‌ بر درجه ششم گام تاکید دارد و حالت آن با دیگر گوشه‌های سه‌گاه متفاوت است. می‌توان از این گوشه برای مرکب خوانی به اصفهان نیز استفاده کرد.

  • ایمان انصاریفر

آشنایی با دستگاه ماهور

يكشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵ ب.ظ

دستگاه ماهور به علت زیاد بودن تعداد گوشه‌های آن یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌ها است که حدودا شامل ۵۰ گوشه می‌شود.
به همین دلیل این دستگاه در هر سه بخش صدایی بم، میانی و زیر می‌تواند اجرا شود.
همچنین به دلیل تنوع تعداد گوشه‌ها با این دستگاه می‌توان به دستگاه‌های دیگر وارد شد و باز به ماهور بازگشت.
دستگاه ماهور به دلیل ملودی روان و شادش در جشن‌ها و اعیاد نواخته می‌شود.

با شنیدن گوشه‌های این دستگاه ابهت و شوکت به شنونده القا می‌شود.
همچنین حس شجاعت و دلیری دارد.
حس و حال این دستگاه به قطعات موسیقی فرنگی نزدیک است و در قشر جوان طرفداران زیادی دارد.
در مجموع می‌توان گفت دستگاه ماهور شاد و پرانرژی است و برای ساخت مارش‌های پرشور و هیجان بسیار مناسب است و به نوعی به انسان حس شروع و حرکت می‌دهد.

گام ماهور دقیقا همانند گام ماژور غربی است.
به عنوان مثال سرکلید ماهور دو همانند دو ماژور می‌باشد.

آموزشگاه موسیقی

ویژگی‌های گام ماهور

درجات گام ماهور با گام ماژور یکسان است.
گام ماهور دارای دانگ‌های مساوی است:
دانگ اول: پرده – پرده – نیم پرده
دانگ دوم: پرده – پرده – نیم پرده

گوشه‌های مهم دستگاه ماهور

درآمد: نت شاهد درجه اول است.

گشایش: نت شاهد درجه دوم ماهور است.

حصار: نت شاهد درجه چهارم ماهور است.

فیلی: نت شاهد درجه پنجم ماهور است.

خاوران: نت شاهد درجه ششم ماهور است. گوشه خاوران اغلب با یک کرشمه شروع می‌شود.

شکسته: نت شاهد درجه پنجم است و با این گوشه می‌توان وارد دستگاه شور شد. وارد شوری می‌شویم که نسبت به ماهور در درجه دوم قرار دارد؛ مثلا اگر ماهور “دو” می‌زنیم وارد شور “ر” می‌شویم (دو، ر)

دلکش: نت شاهد درجه پنجم است و با این گوشه می‌توان وارد دستگاه شور شد. در این گوشه درجه ۶ ربع پرده و درجه ۷ نیم پرده کاهش پیدا می‌کند.

راک: نت شاهد درجه اول است. به واسطه‌ی این گوشه می‌توان با همان نت شاهد وارد اصفهان شد. مثلا اگر ماهور “دو” می‌زنیم وارد اصفهان “دو” می‌شویم.

عراق: نت شاهد درجه اول است، ولی در اکتاو بالا. تفاوتی که با درآمد دارد این است که گاهی اوقات در عراق درجه هفتم نیم پرده کم می‌شود.

  • ایمان انصاریفر

سنسور باران چیست

شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۴ ب.ظ

یکی از مواردی که منجر به افزایش ایمنی در خودروها می‌شود، تمیز بودن شیشه جلو است،
زیرا این شیشه ازنظر ایمنی به‌دلیل ایجاد میدان دید در زمان حرکت رنت ماشین برای راننده اهمیت بسیاری دارد.

سیستم شیشه‌شور و برف‌پاک‌کن به‌همین علت در خودروها نصب‌ شده‌اند.
این سیستم باید بدون ایجاد کمترین صدا، سطح زیادی از شیشه را تمیز کند.
مهندسان برای افزایش ایمنی و آسایش بیشتر راننده، این سیستم را به‌صورت خودکار طراحی کرده‌اند.

در حقیقت با نصب یک سنسور، زمان بارندگی یا کثیف بودن شیشه، سیگنالی برای فعال‌سازی سیستم برف‌پاک‌کن به ECU ارسال می‌شود. در اینa زمان ECU دستور فعال‌سازی سیستم برف‌پاک‌کن را به‌صورت خودکار می‌دهد.
این آپشن در بازار به‌عنوان یکی از امکانات پرطرفدار محسوب می‌شود و تمام خودروهای وارداتی به این سیستم مجهز هستند.
متاسفانه برخی از خودروهای ساخت داخل، فاقد این سیستم هستند.

اجاره خودرو

سنسور باران معمولا در قسمت بالای شیشه ی جلو و در قسمت وسط ( در محدوده جای گذاری آینه جلو ) نصب می‌شود.
سنسور باران بر اساس اولتراسونیک یا امواجی که انسان قادر به شنیدن آن نیست کار می‌کند.
طرز کار این سنسور به گونه ای است که امواج از فرستنده سنسور ارسال می‌شود و در صورت خشک بودن شیشه این امواج از شیشه عبور می‌کند
اما در صورتی که سطح شیشه ی جلو خیس باشد این امواج منعکس شده به گیرنده سنسور می‌رسند و پس از آن کنترل یونیت سنسور مقدار امواج ارسال شده با مقدار دریافت شده را مقایسه می‌کند.
در صورتی که مقدار امواج دریافت شده کمتر از مقدار ارسال شده باشد سنسور به ECU دستور فعال شدن برف پاک کن ها را می‌دهد.

ECU نیز پس از دریافت اطلاعات کنترل یونیت سنسور اجاره ماشین پس از تجزیه و تحلیل مجدداً اطلاعات را برای فعال شدن برف پاک کن ها را صادر می‌کند.
همچنین میزان سرعت کارکرد برف پاک کن نیز به تشخیص سنسور بستگی دارد.
یعنی سنسور با مقایسه مقدار اطلاعات ارسال و دریافت شده سرعت و کارکرد برف پاک کن را تشخیص می‌دهد.

اجاره ماشین تشریفات

  • ایمان انصاریفر

دانلود فیلم دوبله فارسی در فیلم گذر به عنوان بزرگترین اپلیکیشن دانلود فیلم و پخش آنلاین فیلم در ایران که تمامی فیلم ها و سریالهای موجود در اپلیکیشن با لینک مستقیم بصورت رایگان در تعداد و سرعت دانلود همراه با پیش نمایش و خلاصه داستان قرار داده شده است.

شما میتوانید با چک کردن روزانه اپلیکیشن به تعداد بالایی از فیلم های دوبله فارسی جدید دست پیدا کنید.

در واقع اپلیکیشن فیلم گذر از لحاظ محتوایی فعالیت بسیار بالایی داشته و تیم محتوا بصورت مداوم در حال تهیه و انتشار آنها هستند.

ما در فیلم گذر سعی کرده ایم تا با فراهم کردن محیطی کاربرپسند به کاربر حس خوبی از دیدن فیلم القا کنیم.

 

نکات مهم اپلیکیشن دانلود فیلم دوبله فارسی

توسعه دهندگان فیلم گذر همواره در حال آنالیز و بررسی بازخوردهای کاربران از رابط کاربری اپلیکیشن هستند.

این موضوع باعث میشود تا بتوانیم اپلیکیشن دانلود فیلم را با نیاز و راحتی کاربران بهینه و تغییر دهیم.

برای استفاده از فیلم گذر برای دیدن فیلم با حجم اینترنت نیم بها حتما پیش از پخش آنلاین فیلم یا دانلود فیلتر شکن خود را خاموش کنید تا براحتی با سرعت بالا در استفاده از اپلیکیشن فیلم گذر لذت ببرید.

سینما

سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر تکنولوژی است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست.

در ایران هر ساله روز ۲۱ شهریور بعنوان روز سینما گرامی داشته می‌شود.واژه سینما از واژه یونانی κινῆμα, -ατος به معنای جنبش گرفته شده است.

در آغاز سینما را بیشتر یک پدیده علمی صنعتی می‌دانستند،

در سال‌های جنگ جهانی اول سینما، به عنوان یک وسیله نمایشی و سرگرمی، رونق تجاری یافت.

سپس قابلیت‌های هنری آن توسط فیلم سازان اروپایی و آمریکایی کشف شد.

در همین سال‌ها ریچیوتو کانودو منتقد و نظریه‌پرداز ایتالیایی، سینما را «هنر هفتم» معرفی کرد زیرا به عقیده او سینما هنری ترکیبی است که در آن همهٔ هنرها حضور دارند.

دانلود فیلم دوبله فارسی

فیلم های سینمایی قرار گرفته در اینجا از هر ژانری از جمله مستند و انیمیشن هستند.

لازم به ذکر است که این آرشیو مسیر طولانی را تا رسیدن به ایده آل ما در پیش دارد و علاوه بر اصل اول یعنی به روز بودن، کمیت را نیز دنبال میکند

و همه این ها در یک قالب استاندارد , با کیفیت و خلاقانه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

قرار دادن لینک مستقیم فیلم سینمایی تنها هدف ما نیست و ما به جزئیات و حواشی جهت جذابیت بالاتر توجه ویژه ای را داشته ایم که در این زمینه نیز راه طولانی را در پیش داریم.

 

فیلم گذر

فیلم گذر در جهت ایجاد یک بستر فرهنگی و هنری سالم بر طبق شئونات اخلاقی، فرهنگ خانواده های ایرانی و با احترام به عرف حاکم بر کشور، بنیانگذاری گردید تا بتواند محیطی سالم را برای علاقه مندان به سینما فراهم کند.

در این راستا فیلم گذر محتوای خود را از سرویس های مورد تایید ساماندهی بازبینی و قرار داده و درصورت وجود صحنه های غیر اخلاقی، بجای حذف صحنه ها کلا از انتشار این فیلم ها و سریالها خودداری می نماید. (همچنین در درصورتی که بطور غیرعمد محتوایی شامل صحنه های نامناسب در وبسایت منتشر گردد، پس از گزارش توسط کاربران و یا سازمان های مربوطه آن فیلم یا سریال کلا حذف خواهد گردید.)

این خطوط قرمز اخلاقی از ابتدای تاسیس اپلیکیشن فیلم گذر پایه گذاری شده و به شکل جدی مورد احترام فیلم گذر می باشد.

  • ایمان انصاریفر

آشنایی با دستگاه راست پنجگاه

پنجشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ

دستگاه راست پنجگاه را "راست و پنجگاه" هم می گویند.
گام راست پنجگاه با ماهور یکی است و تنها اختلافشان در حالت و مدگردی های آنهاست.
از دستگاه راست پنجگاه می توان به دستگاه های دیگر وارد شد.

یکی از دستگاه‌های موسیقی ایرانی راست پنجگاه است.
موسیقی ایرانی دارای هفت دستگاه با نام‌های شور، سه گاه، همایون، چهارگاه، نوا، راست پنجگاه، ماهور و پنج آواز به نام‌های ابوعطا، بیات ترک، افشاری، دشتی، اصفهان است.
آواز‌های ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی کوک یکسانی با دستگاه شور داشته و از متعلقات آن محسوب می‌شوند و آواز اصفهان نیز به همان دلیل از متعلقات دستگاه همایون است.
این نوع دسته بندی برای موسیقی ایرانی به دلیل حس و حال متفاوت و همچنین تفاوت در تاکید‌ها و ایست‌های گوشه‌ها (نغمه‌ها) صورت گرفته است.
ابتدا کلمه دستگاه را تعریف کرده و بعد از آن به بررسی دستگاه راست پنجگاه می‌پردازیم.

آموزشگاه موسیقی

دستگاه راست پنجگاه یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال راحت‌ترین دستگاه‌هاست.
پیچیده است، زیرا از نظر پرده‌بندی شبیه ماهور است و کار شنونده را برای تشخیص دشوار می‌کند و در عین حال این دستگاه ترکیبی از سایر مقامات موسیقی ایرانی است به طوری که با آن می‌توان به آواز‌ها و دستگاه‌های دیگر وارد شد.
به عنوان مثال به واسطه گوشه شکسته در دستگاه راست پنجگاه می‌توان به افشاری و بعد به عراق و از آنجا به بیات ترک رفت.

همان طور که در بالا گفتیم با این دستگاه می‌توان به آواز‌ها و دستگاه‌های دیگر وارد شد.
از این رو می‌توان تمام حس و حالی که در دستگاه‌های موسیقی ایرانی وجود دارد را با راست پنج گاه ایجاد کرد.
اما در کل آوازى با وقار و ابهت است و گویی فردی خردمند است که به فرزندان خود پند و اندرز داده و آنان را نصیحت می‌کند.
گوشه‌های آن نیز دارای لطافت و ظرافت‌هایی است که احساس آرامش خاصی را در انسان ایجاد می‌کند.
گام راست پنجگاه از نظر فواصل و نت شاهد همانند گام ماهور است.

گوشه‌های مهم دستگاه راست پنجگاه

درآمد: نت شاهد درجه اول است.

روح افزا: با این گوشه به دستگاه نوا اشاره می‌شود.

پنجگاه: با این گوشه روی درجه پنجم تاکید شده و به دستگاه نوا می‌رود.

سپهر: به واسطه‌ی این گوشه به دستگاه راست پنجگاه باز می‌گردد؛ و روی نت درجه ششم تاکید می‌شود.

عشاق: با این گوشه به دستگاه نوا وارد می‌شود و سپس به راست پنجگاه بازمی‌گردد.

نیریز: با این گوشه وارد گوشه نیریز دستگاه نوا شده و سپس به راست پنجگاه بازمی‌گردد.

بیات عجم: روی درجه پنجم تاکید دارد.

بحر نور: به واسطه‌ی این گوشه وارد شور می‌شویم.

مبرقع: با این گوشه از حالت شور خارج شده و وارد راست پنجگاه می‌شویم.

طرز: این گوشه روی درجه پنج تاکید دارد و وارد دستگاه همایون می‌شویم.

فرنگ: به واسطه این گوشه بعد از طرز باز به راست پنجگاه بازمی‌گردیم.

  • ایمان انصاریفر

آشنایی با دستگاه چهارگاه

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۱ ب.ظ

دستگاه چهارگاه یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است.
این دستگاه از نظر علم موسیقی یکی از مهم ترین و زیباترین مقامات ایرانی است.
عده ای از صاحب نظران دستگاه چهارگاه را به خاطر این که دارای دو دانگ متقارن است، دستگاه اصلی می دانند.

ردیف موسیقی ایرانی از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل شده است.
بخش اصلی آن شامل هفت دستگاه و بخش فرعی آن شامل پنج آواز است.
نام هفت دستگاه عبارت است از شور، همایون، سه‌گاه، چهارگاه، نوا، ماهور و راست پنجگاه و نام پنج آواز عبارت است از ابوعطا، افشاری، بیات ترک، دشتی (این چهار آواز از متعلقات دستگاه شور بوده؛ به دلیل یکسان بودن کوک این آواز‌ها با کوک دستگاه شور) و اصفهان (از متعلقات دستگاه همایون است).
هر کدام از این دستگاه‌ها و آواز‌ها حال و هوا و طرفداران خاص خودشان را دارند.
این هفت دستگاه، موسیقی اغلب نواحی ایران را دربر می‌گیرند.
در این مقاله به معرفی دستگاه چهارگاه پرداخته‌ایم، اما قبل از بررسی و معرفی دستگاه چهارگاه ابتدا لازم است بدانیم کلمه دستگاه در موسیقی به چه معنا و مفهومی است.

واژه دستگاه از زمان دوره قاجار در موسیقی ایرانی رواج یافته است و تا قبل از آن به جای دستگاه از واژه‌ی مقام استفاده می‌کردند.
دستگاه از دو کلمه «دست» و «گاه» تشکیل شده است.
در موسیقی قدیم ایران، «گاه» به معنای پرده ساز بوده‌است؛ بنابراین دستگاه یعنی چگونگی قرار گرفتن انگشتان دست بر روی پرده‌های ساز که در هر قطعه یا آهنگ یا نغمه شکل خاص خود را داشته است.

آموزشگاه موسیقی

موسیقی امروزی ایران شامل تعدادی آهنگ یا لحن (به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰) است.
این تعداد آهنگ که در اصطلاح موسیقی امروز «گوشه» نامیده می‌شود،
بر حسب مشابهت‌های ساختاری و فنی و حس و حال موسیقایی در هفت مجموعه‌ی بزرگ به نام دستگاه و پنج مجموعه‌ی کوچک به نام آواز تقسیم شده است.

تفاوت آواز با دستگاه در تعداد گوشه‌هاست، به طوری که تعداد گوشه‌های آواز کمتر از یک دستگاه است.
همچنین از نظر حالت و نت‌های شاهد و ایست تفاوت‌هایی با هم دارند.
آواز‌های های ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی از متعلقات دستگاه شور (به دلیل یکسان بودن کوک این آواز‌ها با دستگاه شور) و آواز اصفهان از متعلقات دستگاه همایون (به دلیل یکسان بودن کوک این آواز با دستگاه همایون) هستند.

از نظر علم موسیقی دستگاه چهارگاه یکی از مهم‌ترین و زیباترین مقامات ایرانی است و برخلاف نظر عده‌ای از صاحب نظران معاصر که دستگاه شور را مهم‌ترین دستگاه موسیقی و مادر همه‌ی دستگاه‌های ایرانی می‌دانند، برخی همچون هرمز فرهت و داریوش صفوت، دستگاه شور را به خاطر اینکه قدمت کمتری دارد اصلی ندانسته و دستگاه چهارگاه را به خاطر این که دو دانگ متقارن دارد، دستگاه اصلی می‌دانند.
عده‌ای نیز به خاطر ارتباط زیاد دستگاه چهارگاه و دستگاه سه‌گاه این دو را با هم برادر می‌دانند؛
چرا که هر دو دارای تعدادی گوشه همنام بود و ملودی مشابهی دارند.
برای مثال در ردیف موسی معروفی، گوشه‌های زابل و حصار برای هر دوی این دستگاه‌ها آمده‌است.

بعضی از دستگاه‌ها به زمان مشخصی از روز تعلق دارند و معمولا آن موقع روز است که شنیدنشان به دل آدم می‌چسبد.
چهارگاه دستگاهی است که کاملا به صبح‌ها اختصاص دارد. کافی است یکی از آهنگ‌های این دستگاه را اول صبح یا در زمان خمودگی و کسالت گوش کنید تا انرژی‌تان برای یک روز کامل جفت و جور شود.
این دستگاه گاهی نیز غم‌انگیز و دل‌شکسته و با توشه‌ای از متانت و وقار همراه است.
می‌توان گفت آواز چهارگاه نمونه جامع و کاملی از تمام حالات و صفات موسیقی ملی ماست.

نحوه ساختن یک گام چهارگاه

دستگاه چهارگاه مانند گام ماژور غربی است با این تفاوت که درجه‌ی دوم و ششم ربع پرده کم می‌شود.
مثلا چهارگاه دو مانند گام دوماژر است ولی درجه دوم (نت ر) و درجه ششم (نت لا) ربع پرده کم می‌شود.

ویژگی‌های گام چهارگاه

گام آن مانند شور و همایون، پایین رونده و مثل گام ماهور و اصفهان بالارونده است، چرا که در دو حالت دارای محسوس است.

چهارگاه را گامی کاملاً ایرانی و خالص می‌دانند.

گام چهارگاه با گام بزرگ (ماژور) ارتباط دارد چرا که مانند گام بزرگ بالا رونده است.

تمام گوشه‌های سه‌گاه را می‌توان در چهارگاه با تغییر مقام اجرا کرد. البته گام چهارگاه چند گوشه مخصوص به خود دارد که در گام سه‌گاه اجرا نمی‌شود.

گوشه‌های مهم دستگاه چهارگاه به ترتیبی که در ردیف نواخته می‌شوند، عبارتند از:

درآمد: نت شاهد و نت خاتمه درجه اول است.

زابل: نت شاهد درجه‌ی سوم و نت ایست درجه سوم یا اول است. از طریق این گوشه می‌توان به دستگا‌های دیگر وارد شد.

مویه: نت شاهد درجه سوم است و درجه پنجم ربع پرده کم می‌شود. نت ایست هم درجه چهارم می باشد.

حصار: با این گوشه می‌توان وارد چهارگاه درجه پنجم شویم. نت ایست درجه پنجم می‌باشد.

مخالف: نت شاهد درجه شش و نت ایست درجه چهار یا شش می‌باشد.

منصوری: نت شاهد و نت ایست درجه هشتم (همان درجه اول ولی در اکتاو) است، مثل درامد، ولی در اوج زده می‌شود.

زنگوله: در ردیف موسیقی از آن به فرنگ هم نام برده شده قطعه‌ای است در وزن ۶/۸ که در ادامه قطعه پیش زنگوله می‌آید.
نت شاهد آن روی تونیک (درجه اول) چهار گاه است و گستره ملودی تا درجه پنجم گام چهارگاه است.

  • ایمان انصاریفر

چگونه ساز مورد علاقه خود را پیدا کنیم

يكشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴ ق.ظ

قبل از اینکه ساز موسیقی تخصصی خودتان را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید و یک ساز موسیقی را که هم متناسب با قابلیت‌های شماست و هم آن را دوست دارید انتخاب کنید.
مسلماً برای نواختن ساز، نیاز به صرف وقت و انرژی است و اگر در اواسط کار متوجه شوید که سازتان را دوست ندارید، ممکن است دلسرد شوید و مجبور به تغییر ساز خودتان بشوید.
بنابراین، بهتر است در همان ابتدا، اطلاعات خودتان را در مورد سازها افزایش دهید و با توجه به نکاتی که بیان می‌شود، ساز ویژه‌ی خود را انتخاب کنید.

برای انتخاب ساز موسیقی، ابتدا سازهای موسیقی مختلف را اندکی امتحان کنید.
با ترومپت، گیتار، ترومبون، ویولا و غیره اندکی بنوازید.
البته مسلم است که موزیک خوشایندی نمی‌توانید از آن‌ها در بیاورید!
اما نواختن با سازهای مختلف و در دست گرفتن آن‌ها، به شما ایده می‌دهد که متوجه شوید آیا این ساز برای شما جالب است یا نه و ارزش این را دارد که وقت خودتان را برای یادگیری آن صرف کنید یا خیر؛

پیشنهاد ما به شما این است که وقتی می‌خواهید یک ساز موسیقی انتخاب کنید، به آموزشگاه‌ موسیقی بروید و مشاوره بگیرید یا بخواهید تا به شما اجازه دهد با سازهای مختلف کمی دست و پنجه نرم کنید.
سعی کنید سازهای مختلفی را در دست بگیرید و آن‌ها را امتحان کنید.
مشاوران، نکات جالبی را نیز در مورد سازها به شما می‌گویند و راهنمایان خوبی هستند.

آموزشگاه موسیقی

یک ساز موسیقی را که هم متناسب با قابلیت‌های شماست و هم آن را دوست دارید انتخاب کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید نوازنده‌ی حرفه‌ای یک ساز شوید و در ارکسترها بروید و از این راه چه بسا پول در بیاورید، پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا سری به محل تمرین یک ارکستر بزنید.
در اکثر ارکسترها، این سازها را می‌توانید مشاهده کنید: ترومپت، کلارینت، فلوت، ساکسیفون، توبا، باریتون، ترومبون، پرکاشن و سایر سازهایی مث ابوا، باسون، هورن، ویولون سل و غیره؛ از رهبر ارکستر بخواهید که به شما بگوید در حال حاضر، چه سازهایی لازم است در گروهشان نواخته شود اما تعداد افرادی که آن ساز را می‌نوازند، کم است و نیاز به افراد بیشتری دارند.

بنابراین می‌توانید متوجه شوید که نوازندگان چه سازهایی تعداد کمتری نسبت به سایرین دارند و یک گزینه برای شما این است که از بین آن سازها، سازی را انتخاب کنید.
زیرا بازار کار برای آن ساز، بیشتر است.
در این صورت، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید در مدت زمان کمتری عضو یک گروه شده و هم آن‌ها را همراهی کرده و هم در نواختن ساز مورد نظر، حرفه‌ای شوید.
مجدداً بیان می‌شود که این راه را به افرادی پیشنهاد می‌کنیم که دوست دارند عضو یک ارکستر شده و هر چه سریعتر از راه نواختن ساز، پول در بیاورند.

برای انتخاب ساز، صدای سازهای مختلف را گوش بدهید.

وقتی در رادیو یا اپلیکیشن‌های موسیقی مختلف (مثلاً اسپاتیفای) به صدای آهنگی گوش می‌دهید، کدام صداها برایتان جالب توجه هستند و شما را برمی‌انگیزند و در شما شور و اشتیاق ایجاد می‌کنند؟
برای چند ثانیه، تصور کنید در حال نواختن ویولون هستید، یا خودتان را در حال نواختن گیتار یا هر آلت موسیقی دیگری تصور کنید؛ کدام یک در شما شور بیشتری ایجاد می‌کند؟
سازهای بادی را بیشتر دوست دارید یا سازهای زهی یا …. ؟کدام یک در شما شور بیشتری ایجاد می‌کند؟

اگر درباره‌ی تعداد زیادی از سازها اطلاعات به دست آوردید و با آن‌ها کمی نواختید و خود را در حال نواختن هر یک از آن‌ها نیز تصور کردید، اکنون نام ۵ ساز را که بیشترین علاقه به نواختن آن‌ها دارید، بر روی کاغذ بنویسید و برای خودتان به طور مختصر بنویسید که چرا دوست دارید این سازها را بنوازید.
ممکن است نهایتاً متوجه شوید به همه‌ی این ۵ ساز علاقه‌مند هستید و مایلید هر ۵ ساز مورد نظر را بنوازید.
چه بسا در آینده نیز همین اتفاق روی دهد و شما بتوانید نوازندهای خوب در هر ۵ ساز بشوید؛ اما برای شروع، لازم است فقط یک ساز را انتخاب کنید.
بعداً می‌توانید سازهای دیگر را هم یاد بگیرید.

در پایان، ممکن است یک ساز موسیقی را انتخاب کنید و خانواده‌ی شما از آن خوششان نیاد.
برای مثال، شاید شما به درامز علاقه‌مند باشید اما خانواده مخالفت کند و به نظرشان، این ساز صدای خیلی زیادی دارد.
در این شرایط، می‌توانید درباره‌ی درامزهای دیجیتالی به آن‌ها توضیح دهید که فقط با استفاده از هدفون قادر به شنیدن صدای آن هستید.
یا اینکه در مورد انواع دیگر درامز تحقیق کنید و ببینید آیا سازی شبیه به آن که صدای نرم‌تر و کمتری داشته باشد موجود است یا نه؛ یا اینکه از صداگیرهای مختلف برای کاهش صدای سازتان استفاده کنید.
در هر صورت، زود پا پس نکشید!
به راه‌های گوناگون بیندیشید و از معلم‌های موسیقی مشورت بگیرید.

  • ایمان انصاریفر

روش آموزش سوزوکی برای یادگیری موسیقی

پنجشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳ ب.ظ

رمش آموزش سوزوکی در ابتدا توسط دکتر شینیچی سوزوکی نوازنده و معلم ژاپنی ویولن ابداع شد.
وی که مطالعات بسیاری در زمینه آموزش موسیقی به کودکان انجام داده بود در سال ۱۹۳۷ موفق به ابداع روش سوزوکی شد.
این روش بر اساس یادگیری زبان مادری است.
شینیچی سوزوکی عقیده داشته که تمام کودکان زبان مادری خود را به راحتی یاد میگیرند حتی اگر زبان دشواری باشد.

این باور جرقه ای بود که سوزوکی را به فکر واداشت و حاصل آن نگرشی نو و فلسفه ای جدیددر شیوه آموزشی مهارت به کودکان بود.
هدف ابتدایی او تنها آموزش نواختن ساز به کودکان نبود.
بلکه او دریافت که می تواند سهم ویژه ای برای موسیقی در کل روند یادگیری کودکان ایجاد کند.
اهداف او شامل پرورش تمامیجنبه های کودک آشکار سازی توانایی های لازم برای یادگیری و تبدیل شدن کودکان به انسانهای شاد و سالم به کمک حضور والدین در محیط آموزشی صحیح بود.

آموزشگاه موسیقی

سوزوکی در این روش به دنبال ساختن یک هنرمند بزرگ نیست.
بلکه او میخواهد به همه کودکان کمک کند تا لذتی که در موسیقی وجود دارد را درک کنند.
همان طور که کودکان ابتدا شنیدن و حرف زدن را یاد میگیرند بعد از ان سراغ خواندن و نوشتنمیروند در روش سوزوکی هم کودکان ابتدا مهارت های شنیداری و تکنیک های سازی خودراپروش میرهد و بعد از آن شروع به نت خوانی و فراگیری شکل های اصلی موسیقی میکنند.

برنامه کلاس های سوزوکی بر مبنای مفاهیم زیر برگزار میشود:

تمامی کودکان قدرت یادگیری دارند
توانایی در سنین کودکی شکل میگیرد.
محیط مناسب باعث رشد صحیح میشود.
کودکان از یکدیگر یاد میگیرند.
مشارکت والدین در آموزشی به کودک اجباری است.
تشویق کردن کودک ضروری است.
لطفا بهترین محیط را برای کودک خود به وجود آورید. والدین و کودکان باید در کنار هم و با نگاه به آینده رشد کنند.

  • ایمان انصاریفر