واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

واوموزیک دانلود آهنگ جدید ایرانی

دانلود جدید ترین آهنگ های ایرانی با لینک مستقیم رایگان

آشنایی با فلک خوانی

جمعه, ۱۴ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۶ ق.ظ

فلک خوانی گونه‌ای از موسیقی مردمی تاجیکستان است که بیشتر در روزهای نوروز اجرا می‌شود. این سبک موسیقی بدون استفاده از آلات موسیقی و تنها متکی به فریادهای آوازخوانان است و سابقه چند صد ساله دارد.

روزی احمد مردم شناس تاجیک با اشاره به اینکه فلک خوانی یکی از بزرگ‌ترین میراث‌های موسیقی تاجیکان و مردم فارسی زبان است می‌گوید فلک خوانی درد دل آواز خوان با فلک و چرخ گردون و اشعار آن برگرفته از رباعیات و دوبیتی‌های مردمی است.

آموزشگاه موسیقی

تابش هلالی استاد موسیقی تاجیکستان نیز می‌گوید هر منطقه در تاجیکستان سبک موسیقی خاص خود را دارد اما فلک خوانی بیشتر در مناطق جنوبی این کشور محبوبیت دارد. فلک خوانان سازی همراه خود ندارند و آرزوها و خواسته‌های خود را تنها با فریاد از خداوند طلب می‌کنند.

سعد الله نعیم اف کارشناس موسیقی تاجیکستان نیز با اشاره به اینکه فلک خوانی در تاجیکستان به دو نوع فلک دشتی و راغی تقسیم می‌شود می‌گوید فلک خوانی دشتی بدون استفاده از الات موسیقی و بیشتر در صحرا و بیابان اجرا می‌شود و فریاد عنصر اصلی این سبک موسیقی است. اواز خوانان در فلک راغی که کمتر در تاجیکستان رایج است از نی استفاده می‌کنند. فلک خوانی نه تنها در تاجیکستان که در افغانستان و بخشی از خراسان ایران نیز اجرا می‌شود.

  • ایمان انصاریفر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی